عکس | ژیان 6 میلیارد تومانی

امیرمسعود عابدین: این مدل ویژه و مبهم 4×4 Sahara نام دارد که تنها 693 دستگاه از آن ساخته شده است. نامیدن آن به عنوان یک نسخه تمام چرخ محرک 2CV، نادیده گرفته شد، چرا که این خودرو دارای دو موتور بود که به طور مستقل کار می کردند. این بدان معناست که رانندگان می توانند بین رانندگی خودرو با دیفرانسیل جلو، عقب یا چهار چرخ محرک یکی را انتخاب کنند. اکنون یک نمونه کاملاً بازسازی شده از این مدل کمیاب در اینجا وجود دارد که به بررسی آن می پردازیم.

عکس | ژیان ۶ میلیارد تومانی

عکس | ژیان 6 میلیارد تومانی

این خودرو با دو موتور و دو گیربکس فروخته می شد و دارای شاسی تقویت شده و بازوهای تعلیق قوی تر برای تحمل بهتر زمین های ناهموار بود. مهندسان فرانسوی سپرهای لوله ای محکم را همراه با دو مخزن سوخت برای تغذیه موتورهای نصب شده در جلو و عقب به آن دادند. با وجود این ادوات و قطعات، وزن آن به 735 کیلوگرم می رسید که بسیار جالب و عجیب است!

دو کلید برای روشن کردن خودرو وجود دارد (یکی برای هر موتور). کلید نزدیک به ستون فرمان موتور جلو را روشن می کند در حالی که کلید بیرونی، موتور نصب شده در عقب را روشن می کند. این 2CV دارای دو موتور 425 سی سی و مسطح یکسان است که هر کدام 13.5 اسب بخار قدرت و 26.48 نیوتن متر گشتاور تولید می کنند. با هر دو موتور روشن، این خودرو قادر بود تا به حداکثر سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد.

عکس | ژیان 6 میلیارد تومانی

از آنجایی که دو مخزن سوخت در زیر صندلی ها قرار دارند، سوراخ هایی در درها برای عبور نازل بنزین وجود دارد. یک اهرم جداگانه توسط راننده برای همگام سازی دو گیربکس وجود دارد. سیتروین مجبور شد برای سازگاری با سخت افزار جدید، تغییرات زیادی در بدنه ایجاد کند و 2CV را حتی عجیب تر نشان دهد.

عکس | ژیان 6 میلیارد تومانی

قوس چرخ ها به صورت متفاوتی برش خورده اند و در گلگیرهای عقب بخش هایی برای خنک کردن موتور تعبیه شده است. این خودرو همچنین دارای چراغ های عقب سفارشی است که در کنار فن خنک کننده مورد نیاز موتور اضافی قرار گرفته است.

عکس | ژیان 6 میلیارد تومانی

در حالی که دو موتور در کنار شما هستند، تقریباً هیچ عایق صدایی وجود ندارد و ماشین به طور قابل پیش بینی صدای بلندی دارد. قیمت آن هم مشکل ساز بود، چرا که دو برابر یک 2CV معمولی هزینه داشت. به این ترتیب، این یک موفقیت تجاری نبود، بلکه بیشتر شبیه یک آزمایش بود.

اگر می پرسید که ارزش این خودرو چقدر است، Bonhams یکی از آنها را به قیمت 86250 یورو (حدود 5 میلیارد و 180 میلیون تومان) در یک حراجی در اواخر سال 2019 فروخت. در همان سال، یک خودروی دیگر در حراجی پبل بیچ که توسط Gooding & Company برگزار شد، 106، 400 دلار (حدود 5 میلیارد و 830 میلیون تومان) فروخت.

سیتروین مقدار قابل توجهی از وقت و انرژی خود را صرف ساخت 2CV کرد تا حد امکان، ارزان و ابتدایی باشد. 2CV اصلی که در سال 1948 عرضه شد، با یک موتور دوقلو مسطح با 9 اسب بخار قدرت، و همچنین روکش برزنتی که از شیشه جلو تا سپر عقب کشیده شده بود و شیشه های جلو که به سمت بالا می رفت، عرضه شد.

نمونه ارتقا یافته آن، یعنی سیتروین دایان که با نام ژیان شناخته می شد، محبوبیت فوق العاده ای در ایران پیدا کرد. سیتروین 2CV در نسخه دیان و با نام ژیان، از سال 1347 در شرکت سهامی سیتروین ایران که امروزه سایپا نام دارد، تولید شد. ژیان در رقابت با پیکان به عنوان خودروی اقتصادی، گوی رقابت را از دست داد و تا سال 1360 در ایران تولید شد و جای خود را به رنو 5 معروف داد.

عکس | ژیان 6 میلیارد تومانی

این خودرو تا سال 1990 تولید و طبق آمار، 9 میلیون دستگاه از این خودرو از کارخانه خارج شد! این یعنی تولید یک نسل در بیش از 40 سال که در صنعت خودروسازی همچین موردی بسیار کمیاب است.

طراحی ساده و بدنه جدا از شاسی و پیشرانه تخت و هوا خنک و بسیاری از عوامل دیگر، این خودرو را خاص می کرد. پیشرانه های مختلفی مثل 375 سی سی، 425 سی سی، 602 سی سی و M28 برای 2CV در نظر گرفته شد. قوی ترین پیشرانه که M28 نام دارد، 45 اسب بخار قدرت تولید می کرد و در مسابقات اتومبیل رانی به کار گرفته می شد.

نسخه 375 سی سی آن، 9 اسب بخار قدرت تولید می کرد و از صفر تا 65 کیلومتر را در 42.5 ثانیه طی می کرد!

سیستم تعلیق کاملا مستقل در دو محور که 4 بازوی مک فرسون در هر 4 طرف و در راستای طولی بود، این اجازه را می داد که خودرو در حین پیچیدن و یا عبور از یک دست انداز، فاصله محوری در آن سمت بیشتر و کشیده تر شود که در نوع خود عجیب بود. به صورت کلی این خودرو به نوعی سرزمین عجایب سیتروین به حساب می آید!

جهت مشاهده لیست قیمت روز خودرو های داخلی و خارجی می توانید به صفحه لیست قیمت روز خودرو در لاکو مراجعه کنید.

5858

نوشته های مشابه