نابازیگرانی که در «میرو» حرفه ای شدند/ سیستان و بلوچستان در جنگ
به گزارش خبرگزاری لاکو -حسین ریگی کارگردان فیلم سینمایی «میرو» که امروز 15 بهمن ماه در خانه جشنواره به نمایش در می آید درباره شکل گیری ایده و مراحل ساخت این فیلم به خبرنگار لاکو گفت: به واسطه مستندها و فیلم های کوتاهی که در سیستان و بلوچستان کار کرده ام و زیستی که در این استان داشته ام، با شخصیت های مختلفی آشنا شدم و میرو هم یکی از آن شخصیت ها است. میرو مابه ازای واقعی ندارد ولی از خاطراتی که دوستان تعریف می کردند، به چنین قصه ای رسیدم که درباره پسر بچه ای است که کمی شیطان است ولی برای اینکه خود را به مادرش ثابت کند، دل به دریا می زند.
وی درباره حضور در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر بیان کرد: حضور یک فیلم در جشنواره لذت خاصی دارد؛ به این واسطه که فیلم توسط اهالی فن دیده و نقد و بررسی می شود. نقاط ضعف و قوت فیلم را متوجه می شویم و می توانیم فضای تعاملی را ایجاد کنیم و این به نوبه خود می تواند برای کارگردانی که فیلمی در جشنواره دارد، بسیار جذاب باشد.
لاکو در گزارشی نوشت:کارگردان فیلم سینمایی «میرو» درباره تفاوت این فیلم با آثار گذشته خود توضیح داد: در این فیلم تلاش کردم تا از تجربیات 2 فیلم گذشته خود استفاده کنم؛ چه در بحث تکنیک و چه در بحث محتوا و با دقت بیشتری کار را پیش بردم. این فیلم در بستر دفاع مقدس و در سال 65 اتفاق می افتد و به نوعی می توان گفت که این اولین فیلمی است که در سیستان و بلوچستان به بحث دفاع مقدس می پردازد.
ریگی درباره برنامه ای که برای اکران فیلم پس از جشنواره دارد، گفت: خیلی دوست دارم که فیلم به اکران عمومی برسد. فیلم هایی که من کار کرده ام کودک و نوجوان بوده اند و معمولاً این دست فیلم ها خیلی مورد اقبال پخش کننده ها و سینمادارها قرار نمی گیرند و این باعث می شود که فیلم ها در نوبت بمانند. از طرف دیگر باید این را هم بدانیم که تعداد زیادی فیلم در نوبت اکران هستند و فیلم های من هم در این نوبت قرار می گیرند تا به وقت اکران خود برسند.
این کارگردان سینما درباره استفاده از بازیگران بومی در فیلم سینمایی «میرو» بیان کرد: در بحث استفاده از بازیگر برای یک فیلم موارد گوناگونی موثر است. یکی از این موارد اتمسفر خود فیلم و فیلمنامه است و فضایی که در همان لحظه ای که فیلم را تولید می کنید برای شما به وجود می آید که چه باید بکنید. در بعضی موارد خود فیلمنامه به شما می گوید که به بازیگر چهره نیاز دارید تا این فیلم دیده شود. مهم ترین هدف من این است که بتوانم فیلمی در سیستان و بلوچستان بسازم و در کنار این که یک فیلم می سازم، بتوانم انتقال تجربه هم داشته باشم.
کارگردان فیلم «هوک» با اشاره به حضور بازیگران کم تجربه در کنار هنرمندان شناخته شده، گفت: تلاش من این است که در کنار فیلمی که تولید می کنیم، ورکشاپی هم داشته باشیم که به واسطه آن انتقال تجربه صورت گیرد. در کنار 6 بازیگر شناخته شده ای که در این فیلم هستند، حدود 17 بازیگر اولین کارهای خود را انجام می دهند. این انتقال تجربه در مدت حدود 50 روزی که فیلمبرداری داشتیم یک اتفاق مهم و بزرگ برای بچه ها به حساب آمد. قطعاً دیگر چنین فضایی برای آنها به وجود نمی آید که در اداره ارشاد، حوزه هنری و یا جایی دیگر برای آنها ورکشاپی به این شکل برگزار شود.
ریگی یادآور شد: شخصیت فیلم «میرو» در فیلم «لیپار» نقش دوم نوجوان را بازی کرده است و در اینجا یک بازی متفاوت از خود نشان می دهد. این نشان دهنده این است که این استعداد وجود دارد. او چون یک بار جلوی دوربین رفته است و با چند بازیگر در ارتباط بوده و چیزهای متعددی از آنها یاد گرفته است، در این فیلم بازی متفاوتی ارایه داده است و این برای من نشان دهنده این است که راه خود را درست انجام داده ام. در حقیقت ما داریم بازیگری تربیت می کنیم که می تواند بماند و در خود سیستان هم کارهای خوبی از خود به جا بگذارد.
عوامل فیلم «میرو» عبارتند از تهیه کننده: سعید الهی، کارگردان: حسین ریگی، بازیگران: سودابه بیضایی، امیررضا دلاوری، حمید ابراهیمی، آرزو تاج نیا، ابوالفضل همراه، مهدی دین محمدپور، ایوب افشارو …، نویسنده: پیمان شیرخانی، جانشین تهیه کننده: محمود محمدطایمه، مدیر فیلمبرداری: سید محمدرضا سجادیان، تدوین: مهدی سعدی، موسیقی: مسعود سخاوت دوست، دستیار کارگردان و برنامه ریز: منصور میرشکاری، طراح چهره پردازی: مرتضی کهزادی، طراح صحنه و لباس: مهدی سعیدی، صدابردار: سید وحید رضویان، طراحی و ترکیب صدا: امین شریفی، طراح جلوه های بصری: علی سجادی، عکاس: ایمان تاج نیا، طراح پوستر: محمد روح الامین و مدیر ارتباطات رسانه ای: مطهره کشاورز محمدیان، محصول بنیاد شهید و امور ایثارگران و بنیاد سینمایی فارابی.
22057