آیا تویوتا، هیدروژن را جایگزین بنزین خواهد کرد؟ /عکس

امیرمسعود عابدین_ ‌در حالی که توجه زیادی به خودروهای الکتریکی معطوف شده، تویوتا بی‌سروصدا در حال توسعه ابتکاری دیگر است: موتورهای احتراقی برای خودروهایی که با هیدروژن کار می‌کنند. اخیراً تویوتا کانسپت کرولا کراس هیدروژنی را معرفی کرده است که تفکر این شرکت را در این راستا ثابت می‌کند و پتانسیل هیدروژن را به‌عنوان سوخت خالص برای خودروهای احتراق داخلی (درون‌سوز) شناسایی می‌کند.

آیا تویوتا، هیدروژن را جایگزین بنزین خواهد کرد؟ /عکس

این شرکت در انواع بسیاری از خودروها مانند برقی، پلاگین هیبریدی و الکتریکی پیل سوختی در حال سرمایه‌گذاری است. این امر همچنین تویوتا را قادر می‌سازد تا در برابر تقاضای مشتریان و تفاوت‌های بازار جهانی انعطاف کافی داشته باشد.

استراتژی جدید این شرکت، فناوری احتراق هیدروژن است که یکی دیگر از حوزه‌های تلاش آن‌ها برای خنثی‌سازی کربن است. مهندسان تویوتا یک دستگاه کرولا GR را به موتور هیدروژنی مجهز کردند و آن را در مسابقات استقامتی Super Taikyu در ژاپن آزمایش کردند. این خودرو در طول یک فصل مسابقه شاهد افزایش ۲۴ درصدی قدرت موتور و ۳۳ درصدی گشتاور بود، در حالی که برد خودرو تا ۳۰ درصد افزایش یافت و زمان سوخت‌گیری از ۵ دقیقه به ۹۰ ثانیه کاهش یافت. این دستاورد، نتیجه‌ای موفق در دنیای واقعی است چرا که راه را برای توسعه تجاری فناوری احتراق هیدروژن هموار کرده است.

تویوتا علاوه بر گسترش تلاش‌های خود در مسابقات، از کرولا کراس هیدروژنی کانسپت، خودرویی مفهومی در دنیای واقعی رونمایی کرد که فناوری احتراق هیدروژن را به نمایش می‌گذارد و از موتور جدید ۶ لیتری ۳ سیلندر توربو با فناوری تزریق مستقیم هیدروژن بهره می‌برد. محصول نهایی، خودرویی با پنج سرنشین است که بسیار کاربردی است و قدرت یک موتور بنزینی استاندارد را بدون آلایندگی ارائه می‌دهد.

کانسپت کرولا کراس H۲ گام مهمی رو به جلو در روایت احتراق هیدروژن تویوتا است. این واقعیت که تویوتا از خودروهای موجود در بازار استفاده کرده است، تطبیق‌پذیری و کاربرد جهانی احتراق هیدروژن را در صنعت خودرو ثابت می‌کند. از مزایای اصلی احتراق هیدروژن می‌توان به سوخت‌گیری سریع، عدم نیاز به تغییر فناوری‌های موتور و عدم استفاده از عناصر با عرضه محدود مانند لیتیوم و نیکل اشاره کرد.

منبع: ecoticias

۵۴۳۲۲

Related Articles