ارزش صادرات محصولات شیلاتی به ۱۸۷ میلیون دلار رسید – خبرگزاری لاکو | اخبار ایران و جهان
به گزارش خبرگزاری لاکو به نقل از وزارت جهاد کشاورزی سیدحسین حسینی رئیس سازمان شیلات ایران گفت: مطابق گزارش منتشر شده توسط گمرک ج. ا. ایران در ۵ ماهه نخست ۱۴۰۳ مقدار صادرات انواع محصولات شیلاتی به بیش از ۱۱۸ هزار و ۸۲۹ تن و به ارزش ۱۸۷ میلیون دلار رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی بیش از ۴۳ درصد و از لحاظ ارزشی بیش از ۳۳ درصد رشد داشته است.
وی افزود: در صدر فهرست اقلام اصلی صادراتی شیلات به ترتیب ارزش انواع ماهیان ماهیان دریایی ۴۰.۷ درصد خوراک آماده آبزیان ۲۱.۴ درصد و میگو ۱۷.۱ درصد قرار دارند.
رئیس سازمان شیلات ایران ادامه داد: صادرات انواع ماهیان دریایی در ۵ ماهه نخست ۱۴۰۳ بیش از ۴۲ هزار و ۳۰۲ تن و به ارزش بیش از ۷۶.۳ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به ۵۹ درصد وزنی و بیش از ۶۶ درصد ارزشی رشد داشته است.
وی ادامه داد: صادرات خوراک آماده آبزیان از ۲۸ هزار و ۶۲۷ تن به ارزش ۲۳.۶ میلیون دلار در ۵ ماهه سال گذشته به ۴۷ هزار و ۷۵۴ تن به ارزش ۴۰ میلیون دلار در مدت مشابه سال جاری افزایش داشته که از نظر وزنی ۶۶.۸ درصد و از لحاظ ارزشی ۶۹.۵ درصد رشد نشان می دهد.
حسینی درباره روند صادرات خاویار کپورماهیان و قزل آلا نیز تصریح کرد: مطابق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران صادرات این گونه ها همچنان از روندی صعودی نسبت به ۵ ماهه سال ۱۴۰۲ برخوردار بوده است به طوری که در ۵ ماهه نخست سال ۱۴۰۳ مقدار صادرات خاویار به حدود ۲ هزار و ۳۲۸ کیلو گرم کپورماهیان به ۹ هزار و ۶۵۱ تن و قزل آلا به ۵ هزار و ۷۱۱ تن رسیده است.
وی ادامه داد: مجموع واردات انواع نهاده های آبزی پروری و مواد اولیه صنایع شیلاتی در ۵ ماهه نخست سال جاری ۲۱ هزار و ۸۳۲ تن معادل ۶۰.۹ میلیون دلار برآورد شده که سهم انواع تون ماهیان به عنوان اصلی ترین کالای شیلاتی وارداتی صنعت کنسرو به مقدار ۲۱ هزار و ۶۱ تن و به ارزش ۴۹.۶ میلیون دلار در ایام بادهای موسمی (مونسون) و فصل عدم دریاروی صیادان ایرانی به آب های دور می رسد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری مدیریت سازمان شیلات ایران در امر واردات و تامین مواد اولیه صنایع کنسروسازی در فصل مونسون تخفیف ۲۰ تا ۳۰ درصدی کنسرو ماهی تون در طرح عید تا عید و همچنین ایجاد ثبات قیمت کنسرو تون برای مصرف کنندگان واقعی اقشار کم درآمد و دانشجویان با قیمت مناسب این محصول در بازار را اجرایی کرده است.