تفاوت لیزر فراکسل و فرکشنال چیست

روش‌های متعددی برای لیزر پوست وجود دارد. تعداد روش‌های لیزر درمانی به حدی زیاد است که شما به عنوان یک انسان معمولی قطعاً نخواهید دانست کدام روش برای از بین بردن مشکلات پوستی مناسب‌تر است. معمولا پزشکان به راحتی تشخیص می‌دهند که شما به کدام دستگاه لیزر نیاز دارید. لیزر درمانی برای از بین بردن چین و چروک صورت و لکه‌ها بسیار مفید است. همچنین از لیزر برای محو کردن جای جوش نیز استفاده می‌شود.

تفاوت لیزر فراکسل و فرکشنال چیست

دو روش متفاوت برای درمان آسیب‌های پوستی به کمک لیزر وجود دارد. در لیزر درمانی از پرتوی نور برای درمان آسیب‌های پوستی استفاده می‌شود. با وجود اینکه همۀ روش‌های لیزر درمانی صرفاً پرتوهای نور را به سطح پوست می‌تابانند، اما عملکرد و نتایج متفاوتی دارند. هر دو روش لیزر فرکسل و لیزر فراکشنال قادر هستند به مرور زمان تمامی مشکلات پوستی را از بین ببرند. در ادامه در رابطه با تفاوت لیزر فراکسل و فرکشنال صحبت خواهیم کرد.

لیزر فرکسل چیست؟

روش لیزر درمانی فراکسل یک روش مبتنی بر نور است که برای صاف کردن چین و چروک و خطوط ریزی که روی سطح پوست به وجود آمده است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. درمان با لیزر فرکسل شامل ایجاد صدمات و آسیب‌های بسیار ریز به بافت پوستی است. اندازۀ این صدمات بسیار کوچک بوده و قطر اکثر آنها تقریباً به اندازۀ قطر ساقه مو است. این دستگاه لیزر هزاران پرتوی ریز کوچک را وارد عمق لایه «درم» پوست می‌کند و به بافت‌های اطراف هیچگونه آسیبی وارد نخواهد کرد.

این دستگاه لیزر دارای دو طول موج مختلف است. زمانی که نور لیزر دستگاه فراکسل به سطح پوست برخورد می‌کند، تولید کلاژن افزایش پیدا می‌کند و بسیاری از مشکلات پوستی مثل چین و چروک صورت از بین می‌رود. دستگاه فرکسل طول موج بالایی دارد، ولی به صورت کم تهاجمی انجام می‌شود و امواج آن آسیبی به پوست وارد نمی‌کند. این دستگاه لیزر با داشتن بخش خنک کننده، باعث می‌شود آفتاب سوختگی و قرمزی سطح پوست کاهش پیدا کند.

رفع لک صورت با لیزر فرکسل

مزایای درمان فراکسل چیست؟

روش لیزر فرکسل مزایای بسیار زیادی دارد. البته معمولا روش‌های لیزر درمانی در پزشکی، بدون عوارض نیستند. معمولاً عوارضی مثل آفتاب سوختگی و قرمزی پوست، حدود چند ساعت بعد از لیزر مشخص خواهد شد. ولی در نهایت نتایج درمانی دستگاه‌های لیزر باعث شده است محبوبیت بسیار زیادی داشته باشند.

  • یکی از مهمترین مزایای لیزر فراکسل، نوسازی و جوان‌سازی پوست است. اصولا در کشورهای اروپایی، از لیزر فرکسل برای کاهش چین و چروک در افراد مسن (و افرادی که خاصیت ارتجاعی پوست آن‌ها دستخوش تغییر شده است) استفاده می‌شود.
  • یکی از مهمترین کاربردها و مزایای لیزر فراکسل، صاف کردن پوست و از بین بردن هایپرپیگمانتاسیون است. این عارضه در افراد مسن دیده می‌شود. زمانی که پوست برای سال‌های طولانی در معرض نور خورشید یا عوامل محیطی مخرب قرار بگیرد، ممکن است مشکلاتی مثل لکه‌های پیری روی سطح پوست ایجاد شود که از بین بردن آنها، کار چندان ساده‌ای نیست. به همین دلیل از دستگاه لیزر فراکسل برای صاف و یکدست کردن سطح پوست استفاده می‌شود.
  • علاوه بر این، این دستگاه برای شادابی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لیزر فرکشنال چیست؟

برخلاف لیزر فراکسل که معمولاً برای از بین بردن چین و چروک صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد، کاربردهای لیزر فراکشنال بسیار متعدد است. لیزر فراکشنال دقیقا مانند دستگاه لیزر فرکسل یک روش کم تهاجمی برای از بین بردن آسیب‌های پوستی است.

مقاله را از دست ندهید.

روش استفاده از لیزر فرکشنال

  • برای انجام لیزر فرکشنال ابتدا سطح پوست باید بی حس شود. سپس دستگاه لیزر مقابل ناحیه هدف قرار می‌گیرد و یک پرتوی نور را به سمت ناحیه هدف ارسال می‌کند. زمانی که پرتو نور از منبع ارسال می‌شود، به انتهای دستگاه لیزر برخورد می‌کند. این بخش قادر است یک پرتو نور را به هزاران پرتو باریک تقسیم کند. این کار باعث می‌شود که هر کدام از پرتوهای نوری مانند یک سوزن تیز به سمت پوست حرکت کنند و با نفوذ به بخش‌های عمیق‌تر قدرت کلاژن سازی را افزایش دهند.
  • لیزر فرکشنال بهترین روش برای از بین بردن لکه‌های تیره است. زمانی که پرتوهای نور با سلول‌های پوستی برخورد می‌کنند، باعث آسیب به این سلول‌ها می‌شوند. وقتی سلول‌های پوستی آسیب ببینند، کلاژن تولید می‌کنند و کلاژن به نوبه خود باعث ایجاد پوستی صاف و شاداب می‌شود.
  • تعداد جلسات لیزر فرکشنال به میزان مشکلات پوستی فرد بستگی دارد. ولی به طور کلی ممکن است از ۳ تا ۶ جلسه طول بکشد.

مزایای لیزر فرکشنال

  • لیزر فرکشنال بدون استفاده از داروی بیهوشی انجام می‌شود. برای انجام لیزر فرکشنال فقط کافی است مقداری بی حسی به صورت موضعی روی سطح پوست قرار بگیرد.
  • از طرفی این روش لیزر درمانی، دوره نقاهت بسیار کوتاهی دارد و نتایج حاصل از آن خیلی زود مشخص می‌شود.
  • بعد از انجام لیزر فرکشنال، پوست شخص ریزش پیدا می‌کند. ایجاد لایه جدید کلاژن، پوستی شاداب و شفاف را ایجاد می‌کند.
  • همچنین لیزر فراکشنال برای از بین بردن جای جوش مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • این دستگاه لیزر قابلیت نفوذ به اعماق پوست را دارد و از این طریق می‌تواند سلول‌های پوستی را وادار به کلاژن سازی کند.
  • افرادی که به صورت ژنتیکی مستعد تولید جوش هستند و روش‌های درمانی خانگی یا سایر روش‌های درمانی پزشکی برای آنها کارساز نبوده است، می‌توانند لیزر فراکشنال را امتحان کنند.
  • این دستگاه لیزر برای برداشتن خال یا ضایعات پوستی نیز استفاده می‌شود.
  • جالب است که با توجه به قدرت بالای امواج، هیچ گونه آسیبی به سطح و سلول‌های پوست وارد نمی‌شود. اگرچه ممکن است برای حدود هفت تا ۱۴ روز پوست شخص برنزه شود، ولی این علائم خیلی زود از بین می‌روند و نتایج بی نظیر لیزر فراکشنال قابل مشاهده خواهد بود.

 با وجود تمام ویژگی‌های بیان شده باز هم، همه افراد کاندیدای مناسب برای لیزر فرکشنال نیستند و ممکن است پزشک از روش‌های درمانی دیگری برای برطرف کردن آسیب‌های پوستی آنها استفاده کند.

عوارض لیزر فرکشنال و دوره نقاهت آن

اگر قصد دارید برای لیزر درمانی به پزشک مراجعه کنید، حتما در انتخاب پزشک و نوع دستگاه لیزر دقت داشته باشید. در صورتی که لیزر درمانی به کمک دستگاه‌های نامناسب یا توسط پزشک بی تجربه انجام شود، ممکن است باعث بروز عوارض بسیار ناخوشایندی شود. تاکنون عوارض چندانی در رابطه با دستگاه لیزر فراکشنال گزارش نشده است. زیرا این دستگاه لیزر دوره نقاهت بسیار کوتاهی دارد و با عوارض چندانی همراه نیست. حتی روش لیزر فرکشنال به عنوان یک روش کم تهاجمی و ایمن مورد تایید سازمان جهانی بهداشت قرار گرفته است.

  • البته بعد از انجام لیزر برای حدود ۲۴ تا ۴۸ ساعت شما درد و التهاب کمی خواهید داشت.
  • همچنین حدود دو تا سه روز سطح پوست قرمز می‌شود و مقداری متورم خواهد بود.

البته این عوارض به صورت موقتی بروز می‌کنند و خیلی زود از بین می‌روند. حتی می‌توان برای کاهش التهاب از داروهای ضد التهاب یا مسکن استفاده کرد. برای مصرف داروها حتما با پزشک مشورت کنید و خودسرانه دارو مصرف نکنید. در صورتی که ناحیه انجام لیزر وسیع باشد، ممکن است تعداد جلسات لیزر فرکشنال افزایش پیدا کند و طبیعتاً دوره نقاهت نیز بیشتر خواهد شد.

اقدامات بعد از لیزر فرکشنال

برای کاهش بروز عوارض بعد از لیزر فراکشنال، باید به صورت مرتب دستورالعمل‌ها و مراقبت‌های بعد از لیزر را انجام دهید.

  • معمولاً پزشک بعد از انجام لیزر فرکشنال تعدادی محصولات پوستی را به شما معرفی می‌کند تا به صورت مرتب از آنها استفاده کنید. مثلاً کرم‌های ترمیم کننده پوست مثل زینک اکساید تجویز می‌شود.
  • همچنین برای جلوگیری از ایجاد عفونت روی سطح پوست، آنتی بیوتیک تجویز می‌شود.
  • مصرف لوسیون‌های پوستی با کیفیت برای لایه برداری پوست مناسب است.
  • بهتر است طی دو هفته اول بعد از لیزر از پوست خود به خوبی مراقبت کنید.
  • معمولاً مانعی برای استحمام وجود ندارد، ولی پیشنهاد می‌شود از آب داغ استفاده نکنید. و تا حداقل 24 ساعت به سطح پوست خود آب نزنید.
  • همچنین از انجام فعالیت بدنی شدید خودداری کنید. زیرا تعریق باعث می‌شود باکتری‌ها و آلودگی‌ها روی سطح پوست منتقل شوند و عفونت شدید پوستی به وجود بیاید.
  • همچنین تا جایی که ممکن است از خانه خارج نشوید و در مقابل نور مستقیم خورشید قرار نگیرید.
  • هر دو ساعت یکبار ضدآفتاب خود را ترمیم کنید و از ضدآفتاب با SPF بالا استفاده کنید.‌
  • حدود چند ساعت بعد از لیزر فرکشنال مقداری خارش و سوزش خواهید داشت که به مرور زمان با استفاده از ضدآفتاب یا استفاده از کمپرس یخ از بین می‌رود.
  • یکی از نکات مهم در رابطه با دوره نقاهت بعد از لیزر فرکشنال این است که به هیچ وجه نباید پوست خود را بخارانید یا سطح پوست را با سطوح نوک تیز و زبر مالش ندهید.

عوارض لیزر فراکسل و دوره نقاهت آن

لیزر فراکسل یک روش کم تهاجمی برای از بین بردن چین و چروک پوست صورت است. اما در هر صورت ممکن است باعث بروز عوارض محدودی شود.

  • معمولاً نمی‌توان جای آکنۀ شدید را به کمک این روش از بین برد. لیزر فرکسل برای جای آکنه خفیف و معمولی مناسب است. اما ممکن است برای مشکلات شدید پوستی نتایج معکوس داشته باشد.
  • همچنین احتمال ایجاد حساسیت بعد از انجام لیزر فراکسل، ممکن است. به همین دلیل باید هر روز از ضد آفتاب استفاده کنید و تا جایی که ممکن است در مقابل نور مستقیم خورشید قرار نگیرید. احتمال آفتاب سوختگی یا برنزه شدن پوست بعد از قرار گرفتن در مقابل نور خورشید بسیار زیاد است. نور خورشید باعث می‌شود سلول‌های پوستی که به تازگی برای تولید کلاژن تحریک شده‌اند آسیب بیشتری ببینند. در نتیجه تولید رنگدانه‌های پوستی در سطح اپیدرم افزایش پیدا می‌کند و لکه‌های تیره روی سطح پوست به وجود خواهد آمد.
  • از طرفی لیزر فراکسل ممکن است برای افرادی که پوستی تیره یا چرب دارند، چندان مناسب نباشد. زیرا احتمال ایجاد رنگدانه‌های پوستی در این دسته از افراد بسیار زیاد است و ممکن است اشعه امواج، میزان تولید رنگدانه‌های پوستی را افزایش دهد.
  • در صورتی که لیزر فرکسل توسط یک دستگاه بی کیفیت انجام شود، احتمال آفتاب‌سوختگی بسیار زیاد خواهد بود.

به طور کلی لیزر فراکسل و فرکشنال تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. دوره نقاهت و عوارض حاصل از این دو روش، تقریباً یکسان است.

  • در اکثر موارد لیزر فراکسل برای از بین بردن چین و چروک روی سطح پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. این در حالی است که لیزر فرکشنال برای از بین بردن بسیاری از آسیب‌های پوستی مثل جای جوش، چین و چروک، ضایعات پوستی، شل شدگی و افتادگی پوست و آکنه‌های پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • تعداد جلسات لیزر فرکسل و فراکشنال ممکن است از سه تا شش جلسه باشد. مشخص کردن تعداد جلسات بر عهده پزشک است.
  • لیزر فرکشنال از حرارت و گرما برای آسیب به سطح پوست استفاده می‌کند و از این طریق قادر است سلول‌های پوستی را وادار به تولید کلاژن کند. ولی لیزر فراکسل پرتوهای نور را با ابعاد بسیار ریز در حد چند دهم میلیمتر به سطح پوست می‌تاباند و با آسیب به سلول‌های پوستی باعث شادابی و شفافیت پوست می‌شود.

لیزر فرکسل چیست

سخن پایانی

در این مقاله به طور کامل در رابطه با تفاوت لیزر فراکسل و فرکشنال صحبت شد. هر دو روش برای درمان آسیب‌های پوستی مناسب هستند. اگر قصد دارید چین و چروک‌ها و مشکلات پوستی حاصل از افزایش سن را از بین ببرید، به شما پیشنهاد می‌کنیم حتماً روش لیزر فرکسل را امتحان کنید. از طرفی برای از بین بردن جای جوش و لک‌های پوستی، لیزر فرکشنال کاملا مناسب است. در نهایت شما نمی‌توانید به تنهایی برای درمان مشکلات پوستی خود تصمیم بگیرید. بهتر است ابتدا در جلسه مشاوره با کلینیک هایی که در تهران لیزر فرکسل اصل را دارند مثل کلینیک زیبایی رویای آبی یا دکتر گلشنی شرکت کنید. در این جلسات مشاوره پوست شما به طور کامل بررسی می‌شود و پزشک در رابطه با نحوه درمان شما تصمیم خواهد گرفت.