خلاصه کتاب استراتژی رفتار با افراد دشوار | نکات کلیدی

خلاصه کتاب استراتژی رفتار با افراد دشوار ( نویسنده میر مهرداد پیدایی، احمد رحیمی )
کتاب «استراتژی رفتار با افراد دشوار» اثر میر مهرداد پیدایی و احمد رحیمی، یک راهنمای کاربردی برای شناسایی و تعامل موثر با انواع شخصیت های پیچیده و چالش برانگیز در محیط کار و زندگی روزمره ماست. این کتاب با ۱۰۱ کلید طلایی، به شما یاد می دهد چطور با کارکنان و همکاران بدقلق و مسئله ساز رفتار کنید تا هم خودتان آرامش داشته باشید و هم کارها پیش برود.
محیط کار و زندگی ما پر از آدم های جورواجوره؛ از کسایی که همیشه تو لبخندن تا اونایی که اخماشون تو همه و انگار از دنده چپ بلند شدن. گاهی وقتا برخورد با این آدم های «بدقلق» یا «مسئله ساز» حسابی آدم رو کلافه می کنه. انگار یه سد بزرگ جلو راهت سبز شده و نمی ذاره کارها اون طور که باید پیش بره. خب، اینجا دقیقاً جاییه که حسابی به یه راهنما نیاز داری تا بتونی از این چالش ها سربلند بیرون بیای. کتاب استراتژی رفتار با افراد دشوار نوشته میر مهرداد پیدایی و احمد رحیمی، دقیقاً همین راهنماست. این کتاب نه فقط یه تئوری خشک و خالی، بلکه یه جعبه ابزار پر از راه حل های عملیه که بر اساس مطالعه های میدانی تو سازمان های ایرانی نوشته شده. یعنی هرچی توش پیدا می کنی، کاملاً با فرهنگ و شرایط ما جور درمیاد و می تونی سریعاً ازش استفاده کنی.
شاید بپرسی اصلاً چرا باید وقت بذاریم برای یاد گرفتن این مهارت ها؟ مگه زندگی همین جوری به اندازه کافی استرس و فشار نداره؟ راستش رو بخوای، همین استرس و فشار رو تا حد زیادی میشه با یاد گرفتن مهارت های ارتباطی و برخورد درست با آدم های سخت، کمتر کرد. وقتی بدونی چطور با یه همکار حسود، یه مدیر پرخاشگر یا یه مشتری بدبین حرف بزنی، نه فقط آرامش خودت بیشتر میشه، بلکه کارها هم روون تر پیش میره و بهره وری تیم و سازمانت حسابی بالا میره. این کتاب بهت یاد میده چطور مثل یه حرفه ای، نه یه آدم عصبی که سریع از کوره در میره، با این چالش ها برخورد کنی.
هدف از این خلاصه ای که الان داری می خونی، اینه که یه دید کلی و حسابی از این کتاب بی نظیر بهت بدیم. می خوایم مهم ترین نکات، دسته بندی ها و راه حل های عملیش رو باهات در میون بذاریم تا هم با محتوای کتاب آشنا بشی، هم اگه دوست داشتی و حس کردی بهش نیاز داری، بری سراغ نسخه کاملش و حسابی ازش استفاده کنی. چون واقعاً ارزشش رو داره.
شناخت «افراد دشوار»: تعاریف و ویژگی ها از دیدگاه کتاب
همین اول کار بذارید خیالتون رو راحت کنم: «افراد دشوار» تو همه جا پیدا میشن. فرقی نمیکنه مدیر یه شرکت بزرگ باشی، یه کارمند عادی یا حتی یه دانشجو؛ همیشه با آدم هایی سروکار داری که ممکنه رفتارشون، کار کردن یا حتی زندگی کردن رو برات سخت کنه. کتاب «استراتژی رفتار با افراد دشوار» این آدم ها رو با دقت زیادی تعریف میکنه و ویژگی های مشترک اونا رو توضیح میده. این افراد ممکنه تو لباس های مختلفی ظاهر بشن، مثلاً اون همکارِ همیشه ناراضی، یا اون مدیری که هیچ وقت از هیچ چیزی راضی نیست، یا اون مشتری که فقط بلده غر بزنه. نقطه مشترک همه شون اینه که رفتارشون همیشه برای یک نفر یا یک جمع، مشکل ساز میشه و یه جورایی سد راه پیشرفت و آرامش بقیه هستن.
نویسنده ها خیلی قشنگ تأکید می کنن که وقتی با یه آدم دشوار روبه رو میشی، باید رفتارش رو به صورت حرفه ای بررسی کنی، نه شخصی. یعنی چی؟ یعنی نباید فکر کنی این آدم دشمن شخصیه توئه یا هدفش فقط اذیت کردن توئه. ممکنه این افراد تو تلاش برای رسیدن به اهداف خودشون، تو رو به عنوان یه مانع ببینن و رفتارهای منفی از خودشون نشون بدن. پس اگه تو هم سریع از کوره دربری و بخوای مثل خودشون رفتار کنی، فقط اوضاع رو بدتر کردی و فشار روانی بیشتری رو به خودت تحمیل کردی.
باید توجه داشته باشیم که اعمال و رفتار شخصیت های دشوار را به شیوه ای حرفه ای و نه شخصی مورد توجه قرار دهیم. این یک واقعیت مسلم است که هنگامی می توانیم در دیگران نفوذ کنیم که آن ها را همانطور که هستند ببینیم نه آنگونه که آن ها می خواهند یا خودمان میل داریم.
خیلی از ما از بچگی یاد گرفتیم که از آدم های بدقلق دوری کنیم. اما واقعیت اینه که تو محیط کار یا حتی زندگی اجتماعی، همیشه نمیشه از اونا دوری کرد. نادیده گرفتن این موقعیت ها هم به ضرر ماست. چون اگه نتونیم باهاشون درست برخورد کنیم، هم کارمون لنگ میمونه، هم کلی استرس و ناراحتی رو دوشمون میذاریم. کتاب بهت میگه که باید علائم و ماهیت این رفتارهای دشوار رو بشناسی. وقتی بدونی این آدم داره چرا این جوری رفتار می کنه، میتونی بهترین و کم ضررترین واکنش رو نشون بدی. این هنر برخورد مناسب با آدم های سخت، یه مهارته که هرکسی نداره، اما خوشبختانه میشه یادش گرفت و تسلط پیدا کرد.
شاه کلید کتاب: ۱۰۱ نوع شخصیت دشوار و راهکارهای تعاملی
قلب تپنده و ستاره اصلی کتاب استراتژی رفتار با افراد دشوار دقیقاً همینجاست: شناسایی ۱۰۱ نوع شخصیت دشوار و ارائه راه حل های کاملاً عملی برای هرکدومشون. فکر کن، ۱۰۱ جور آدم مختلف با ویژگی های خاص خودشون که ممکنه تو هر محیط کاری ببینی. نویسنده ها، یعنی میر مهرداد پیدایی و احمد رحیمی، با مطالعه میدانی دقیق تو سازمان های دولتی و خصوصی ایرانی، تونستن این شخصیت ها رو دسته بندی کنن و برای هرکدوم، با توجه به ویژگی های فرهنگی ما، راهکار بدن. این قسمت از کتاب واقعاً یه گنجینه است چون راهکارهاش روی کاغذ نمونده و حسابی عملیاتی و قابل اجراست.
حالا بیایید چند تا نمونه از این شخصیت ها و راه حل های کاربردیشون رو بررسی کنیم تا ببینید چقدر این کتاب میتونه مفید باشه:
افراد دغل کار
این آدما رو حتماً دیدید! کسایی که سعی می کنن با فریبکاری و مصنوعی بودن، شما رو کنترل کنن. شاید یه لبخند الکی روی صورتشون باشه و بخوان خودشون رو جور دیگه ای نشون بدن که نیستن. هدفشون معمولاً اینه که به چیزی که میخوان برسن، حتی اگه لازم باشه شما رو گول بزنن.
- توصیف رفتار: فریبکاری، تلاش برای کنترل، مصنوعی بودن.
- راهکارها:
- «احساس می کنم با من راحت نیستی»: وقتی این جمله رو بهشون میگید، بهشون فرصت میدید تا درباره سطح راحتیشون با شما صحبت کنن. اگه بازم خودشون رو همون جوری که نیستن نشون دادن، می فهمید که دارن یه نقش بازی می کنن.
- تقلید حالات و کلام دغل کارانه: اگه لبخند مصنوعی روی صورتشون رو تقلید کنید یا با همون لحن ساختگی باهاشون حرف بزنید، معمولاً جا میخورن. اینجوری بهشون نشون میدید که شما هم میتونید خوب بازی کنید و ممکنه دست از سرتون بردارن.
- درخواست کمک یا چیزی که لازم دارید: آدم دغل کار معمولاً میخواد شما رو کنترل کنه. با درخواست کمک یا چیزی که ازشون میخواید، این بازی رو برعکس می کنید. درخواست کمک یه راه اجتماعی برای برقراری ارتباط صادقانه هم هست.
افراد پرخاشگر
این دسته از افراد، معمولاً کسانی هستند که به سرعت از کوره در می روند، فریاد می زنند و گاهی حتی دیگران را تحقیر می کنند. برخورد با آن ها می تواند حسابی اعصاب خردکن باشد و فضای کاری را مسموم کند.
- توصیف رفتار: عصبانیت، فریاد زدن، تحقیر، استفاده از کلمات تند و زننده.
- راهکارها:
- حفظ آرامش و خونسردی: مهم ترین کار اینه که خودتون رو کنترل کنید و مثل خودشون عصبانی نشید. نفس عمیق بکشید و اجازه ندید خشم اون ها روی شما تأثیر بذاره.
- گوش دادن فعال: به حرف هاشون گوش بدید، حتی اگه پر از توهین باشه. گاهی اوقات فقط می خوان که شنیده بشن. با این کار، نشون میدید که براشون احترام قائلید و ممکنه کمی آروم تر بشن.
- صحبت با لحنی آرام و محترمانه: حتی وقتی اون ها داد می زنند، شما با لحن آرام و محترمانه صحبت کنید. این تضاد، می تونه باعث بشه اون ها هم کم کم لحن خودشون رو تغییر بدن.
- تعیین مرزها: اگه پرخاشگری از حد گذشت و به توهین یا تهدید رسید، باید قاطعانه اما آرام، مرزها رو مشخص کنید. مثلاً بگید: من در این شرایط نمیتونم ادامه بدم. وقتی آروم شدید، صحبت می کنیم.
افراد بدبین
این آدما همیشه نیمه خالی لیوان رو میبینن. تو هر شرایطی یه نقطه منفی پیدا میکنن و کلاً انرژی شون منفیه. صحبت باهاشون میتونه حسابی خسته کننده باشه و آدم رو ناامید کنه.
- توصیف رفتار: نگاه منفی به همه چیز، ناامیدی، غر زدن همیشگی، مقاومت در برابر تغییرات مثبت.
- راهکارها:
- همدلی اما نه غرق شدن: حرفاشون رو بشنوید و احساسشون رو تایید کنید (می فهمم که نگران این موضوع هستی). اما اجازه ندید بدبینی اونا روی شما تاثیر بذاره و شما رو هم منفی کنه.
- تمرکز بر راه حل ها: به جای اینکه باهاشون همراه بشید تو غر زدن و مشکل تراشی، بحث رو به سمت راه حل ها بکشونید. خب، حالا برای حل این مشکل چه کاری میتونیم بکنیم؟
- ارائه شواهد مثبت: اگه امکانش هست، داده ها و شواهد مثبتی رو ارائه بدید که با دیدگاه منفی اون ها در تضاده، البته بدون اینکه بخواید بهشون ثابت کنید که اشتباه می کنن.
- محدود کردن زمان: اگه بدبینی اون ها دائمی و خسته کننده ست، زمان مکالماتتون رو محدود کنید و اگه بحث به سمت غر زدن رفت، مودبانه مکالمه رو به سمت دیگه ببرید یا تموم کنید.
افراد بی مسئولیت
این افراد همیشه از زیر کار در میرن، به قول و قراراشون عمل نمی کنن و هر وقت هم مشکلی پیش میاد، تقصیر رو گردن این و اون میندازن. کار کردن باهاشون واقعاً سخته.
- توصیف رفتار: شانه خالی کردن از وظایف، عدم تعهد به قول ها، فراموش کاری عمدی، انداختن تقصیر به گردن دیگران.
- راهکارها:
- تعیین انتظارات روشن و مکتوب: وظایف و مسئولیت ها رو کاملاً واضح و شفاف (ترجیحاً کتبی) بهشون بگید. ابهامی نباید وجود داشته باشه.
- تعیین ضرب الاجل های مشخص: برای هر کاری یه مهلت مشخص بذارید و مطمئن بشید که اون ها این مهلت ها رو درک کردن.
- پیگیری مستمر: بی خیال نشید! هر از گاهی وضعیت کارشون رو چک کنید و اگه لازم شد، بهشون یادآوری کنید. این پیگیری نشون میده که کار براتون مهمه.
- ارائه بازخورد سازنده: وقتی کاری رو درست انجام نمیدن، به جای سرزنش، بازخورد سازنده بدید و کمکشون کنید که راه درست رو پیدا کنن. اما اگه تکرار شد، پیامدهای منطقی رو اعمال کنید.
این ها فقط چند نمونه کوچیک از اون ۱۰۱ نوع شخصیتی هستن که تو کتاب معرفی شدن. نکته مهم اینه که راهکارهای ارائه شده برای هرکدوم از این شخصیت ها، حسابی عملیاتی و کاربردی هستن و میتونی با خوندن کتاب، برای هر چالش ارتباطی که تو محیط کار یا زندگی باهاش روبرو میشی، یه راه حل دم دست داشته باشی.
اصول کلی و استراتژی های جامع تعامل اثربخش (فراتر از دسته بندی ها)
غیر از اون ۱۰۱ نوع شخصیت دشوار و راه حل های خاصشون، کتاب استراتژی رفتار با افراد دشوار یه سری اصول کلی و استراتژی های جامع رو هم آموزش میده که مثل یه نقشه راه کلی برای برخورد با هر آدم سختی عمل می کنه. این اصول فقط برای محیط کار نیستن، تو زندگی شخصی و روابط روزمره هم حسابی به دردت می خورن. بیا با هم چندتا از این شاه کلیدها رو مرور کنیم.
همدلی و درک دیدگاه طرف مقابل
یکی از بزرگترین اشتباهات ما اینه که همیشه دنیا رو از چشم خودمون می بینیم و انتظار داریم بقیه هم مثل ما فکر کنن و رفتار کنن. اما آدم های دشوار معمولاً منطق خودشون رو دارن، حتی اگه از نظر ما بی منطق باشن. کتاب تاکید می کنه که باید سعی کنی دنیا رو از نگاه اون فرد دشوار ببینی.
وقتی با یه آدم عصبانی یا گله مند روبه رو میشی، به جای اینکه سریع جبهه بگیری و بخوای خودت رو توجیه کنی، از خودت بپرس: «اگه جای اون بودم، چه حسی داشتم؟» این سؤال جادویی تو رو میذاره تو کفش های طرف مقابل و باعث میشه دلیل رفتارش رو بهتر درک کنی. مثلاً فکر کن یه مشتری داره سرت داد میزنه چون سفارشش دیر رسیده. اگه فقط از زاویه دید خودت نگاه کنی، میگی خب این آدم چقدر بی منطقه! اما اگه از خودت بپرسی اگه من هم الان منتظر یه بسته مهم بودم و دیر می رسید، چه حسی داشتم؟، شاید بتونی ناراحتیش رو درک کنی و باهاش همدلی کنی. این همدلی به معنی تایید رفتار نادرستش نیست، بلکه به معنی درک حسشه و همین درک، میتونه فضا رو حسابی تلطیف کنه.
مدیریت احساسات شخصی
شاید طبیعی باشه وقتی یکی سرت داد میزنه، تو هم بخوای با صدای بلندتری جوابش رو بدی. یا وقتی یکی تحقیرت می کنه، بخوای تلافی کنی. اما کتاب بهت میگه که واکنش های هیجانی و عصبی فقط نتیجه عکس میده و اوضاع رو بدتر می کنه. وقتی تو هم عصبی میشی، طرف مقابل هم تحریک میشه و یه جنگ تمام عیار به راه می افته که تهش هیچکس برنده نیست.
پس چیکار کنیم؟ مهمترین کار اینه که آرامش خودت رو حفظ کنی و یه پاسخ حرفه ای و منطقی بدی. این جوری نه فقط خودت کمتر استرس میکشی، بلکه طرف مقابل هم کم کم میفهمه که با یه آدم پخته و حرفه ای طرفه و نمیتونه با بازی دادن احساساتت، تو رو کنترل کنه. یادمون باشه که ما مسئول احساسات و واکنش های خودمون هستیم، نه احساسات و واکنش های دیگران.
استفاده از شوخی و طنز (در صورت لزوم و مناسب بودن)
گاهی وقتا، بعضی آدما مثل یه قلاب ماهی گیری عمل می کنن. یه قلاب اهانت آمیز میندازن سمتت تا تو رو به دام بندازن و از کوره درت ببرن. اونا خوب بلدن قلابشون رو کجا بندازن که بخوره به نقطه ضعفای تو. اما کتاب میگه که تو میتونی از این قلاب ها فرار کنی، اونم با چی؟ با طنز و شوخی!
البته حواست باشه، طنز باید مناسب موقعیت و آدم مقابل باشه. قرار نیست مسخره شون کنی، فقط با یه شوخی بجا یا یه پاسخ طنزآلود، میتونی بازی اونا رو به هم بزنی. مثلاً اگه یه نفر هی یه سوال تکراری ازت میپرسه یا سعی داره با حرفاش کلافه ت کنه، میتونی با یه جواب طنزآلود بهش نشون بدی که دستش رو خوندی. یه راهکار دیگه که خیلی هم قدرتمنده، تایید بازی طرف مقابله. اگه دیدی داره بازی درمیاره، خیلی آروم بگو: «آره، حق با توئه.» همین یه جمله میتونه تمام نقشه های اونو نقش بر آب کنه و حسابی خلع سلاحش کنه.
روش موافقت، عذرخواهی، اقدام (در مواجهه با گله مندی)
فرض کن یه مشتری حسابی از دستت عصبانیه و داره گله و شکایت می کنه. واکنش طبیعی خیلی ها اینه که شروع کنن به توضیح دادن که چرا این اتفاق افتاده. اما کتاب میگه این کار اشتباهه و فقط آدم رو عصبانی تر میکنه! چرا؟ چون آدم عصبانی دنبال شنیدن توجیه نیست، دنبال اینه که حسش تایید بشه.
اینجاست که این سه مرحله طلایی به کمکت میاد:
- موافقت: اول از همه، بهش بگو حق با شماست. یا کاملاً درکتون می کنم. این جمله مثل آب روی آتیش میمونه و بهش نشون میده که حرفش رو شنیدی و براش اعتبار قائل شدی.
- عذرخواهی: بعدش، بابت مشکلی که پیش اومده، صادقانه عذرخواهی کن. بابت این تأخیر یا مشکلی که پیش اومده، واقعاً متاسفم. نباید این اتفاق می افتاد.
- اقدام: در آخر، بگو که برای حل مشکلش قراره چیکار کنی. همین الان پیگیری می کنم و مطمئن میشم این مسئله سریعاً حل بشه. یا فوراً با بخش مربوطه هماهنگ می کنم.
این روش نه تنها گله مندی رو مدیریت می کنه، بلکه یه فضای همدلانه هم بین شما ایجاد می کنه و نشون میده که آدم مسئولیت پذیری هستی.
شناسایی و رفع نقاط ضعف شخصی
این یه نکته خیلی مهم و کاربردیه که کمتر بهش توجه میشه. آدم های دشوار و مردم آزار معمولاً می دونن نقاط ضعف شما چیه و از همون جا بهتون ضربه میزنن. مثلاً اگه میدونن شما از انتقاد بدتون میاد، مدام ازتون انتقاد می کنن. یا اگه می دونن خیلی حساسید، حرف هایی میزنن که شما رو آزار بده.
کتاب بهت میگه که یکی از بهترین راهکارها برای کم کردن اثر این افراد، اینه که نقاط ضعف خودت رو بشناسی و روشون کار کنی. وقتی یه نقطه ضعف رو از بین میبری یا اون رو به یه نقطه قوت تبدیل می کنی، عملاً یکی از ابزارهای افراد دشوار رو ازشون گرفتی. اینجوری دیگه نمیتونن از اون نقطه ضعف علیه تو استفاده کنن و تو هم در برابرشون آسیب پذیر نخواهی بود. این خودشناسی و خودسازی، یه سپر دفاعی خیلی قوی در برابر رفتارهای آزاردهنده ایجاد می کنه.
دستاوردهای مطالعه کتاب: بهبود روابط و کاهش استرس
راستش رو بخواید، وقتی صحبت از مطالعه یه کتاب یا یاد گرفتن یه مهارت جدید میشه، تهش باید ببینیم چی به دست میاریم؟ این کتاب «استراتژی رفتار با افراد دشوار» فقط یه سری اطلاعات به خوردمون نمیده، بلکه واقعاً زندگی و روابطمون رو تغییر میده. اگه وقت بذاری و نکات این کتاب رو یاد بگیری و ازشون استفاده کنی، نتایج شگفت انگیزی رو تو زندگیت می بینی.
مهمترین دستاوردها و آموزه هایی که با خوندن این کتاب به دست میاری، ایناست:
- افزایش اعتماد به نفس تو مواجهه با چالش های ارتباطی: دیگه وقتی با یه آدم عصبانی یا بدقلق روبه رو میشی، دست و پات رو گم نمیکنی. چون میدونی چیکار باید بکنی و با چه استراتژی ای پیش بری. همین دانش، حس اعتماد به نفس رو تو وجودت تقویت میکنه.
- کاهش فشارهای روانی ناشی از تعاملات دشوار: چقدر پیش اومده که بعد از یه مکالمه سخت با یه نفر، تا ساعت ها یا حتی روزها ذهنت درگیر باشه؟ این کتاب بهت یاد میده چطور این فشارها رو به حداقل برسونی و اجازه ندی رفتارهای بقیه آرامشت رو بهم بزنه.
- بهبود مهارت های حل مسئله و تعارض: یاد میگیری چطور ریشه مشکلات رو پیدا کنی و با راه حل های منطقی و مؤثر، تعارض ها رو مدیریت کنی. این مهارت فقط تو محیط کار به دردت نمیخوره، تو روابط خانوادگی و دوستانه هم حسابی کارآمده.
- افزایش بهره وری و بهبود فضای سازمانی: وقتی بتونی با آدم های دشوار تیمت درست رفتار کنی، اونا هم کمتر میتونن روی کار بقیه تاثیر منفی بذارن. نتیجه ش میشه یه فضای کاری سالم تر، کمتر تنش و در نهایت، بهره وری بالاتر برای کل سازمان.
- ارزش بلندمدت و دائمی: این استراتژی ها چیزی نیستن که با گذر زمان از بین برن. اینا مهارت های زندگی هستن که همیشه و همه جا به دردت میخورن و سرمایه گذاری تو یادگیریشون، یه سرمایه گذاری بلندمدت و پربازده برای خودت محسوب میشه.
خلاصه که این کتاب یه جورایی مثل یه واکسن عمل می کنه که تو رو در برابر بیماری های ارتباطی مقاوم می کنه. یادگیری استراتژی های این کتاب، نه تنها تو رو به یه آدم توانمندتر تو محیط کار تبدیل می کنه، بلکه باعث میشه تو زندگی شخصی ات هم روابط سالم تر و آرام تری داشته باشی. ارزشش رو داره که برای این آرامش و توانمندی، وقت و انرژی بذاری.
نتیجه گیری: گامی به سوی تعاملات موثرتر
همین طور که دیدیم، کتاب خلاصه کتاب استراتژی رفتار با افراد دشوار ( نویسنده میر مهرداد پیدایی، احمد رحیمی ) یک منبع جامع و حسابی کاربردی برای هر کسیه که با آدم های مختلف سروکار داره، چه تو محیط کار، چه تو زندگی روزمره. این کتاب که حاصل مطالعه های میدانی دقیق تو سازمان های ایرانیه، یه مزیت بزرگ داره: کاملاً با فرهنگ ما سازگاره و راه حل هاش واقعاً تو شرایط ما جواب میده.
مهمترین چیزی که این کتاب بهمون یاد میده، اینه که چطور با اون ۱۰۱ نوع شخصیت دشوار (از آدم دغل کار گرفته تا پرخاشگر و بدبین و بی مسئولیت) برخورد کنیم. یاد میگیریم که واکنش های عصبی و هیجانی فقط اوضاع رو بدتر میکنن و باید با یه رویکرد حرفه ای و منطقی، آدم های دشوار رو مدیریت کرد. درس هایی مثل همدلی کردن، مدیریت احساسات خودمون، استفاده بجا از طنز و تکنیک طلایی «موافقت، عذرخواهی، اقدام» هم از جمله مهمترین چیزایی هستن که با خوندن این کتاب یاد می گیری.
هدف این کتاب اینه که بهت کمک کنه تا فشار روانی کمتری رو تو روابطت تجربه کنی، اعتماد به نفست بره بالا و در نهایت، هم خودت آرامش بیشتری داشته باشی و هم کارها بهتر پیش بره. اینا مهارتهایی نیستن که تاریخ انقضا داشته باشن، همیشه و همه جا به دردت میخورن.
حالا که با مهمترین نکات این کتاب آشنا شدی، اگه حس می کنی این همون چیزیه که نیاز داری تا روابطت رو بهتر کنی و از دست آدم های سخت راحت بشی، پیشنهاد می کنم حتماً بری سراغ نسخه کامل کتاب. خوندن این خلاصه، فقط یه مقدمه بود برای دنیای پر از راه حل های این کتاب. برای اینکه واقعاً بر این مهارت ها مسلط بشی و بتونی تو موقعیت های واقعی ازشون استفاده کنی، مطالعه کامل کتاب استراتژی رفتار با افراد دشوار (تالیف میر مهرداد پیدایی و احمد رحیمی) رو بهت پیشنهاد می کنم. می تونی این کتاب ارزشمند رو از فروشگاه های کتاب و پلتفرم های قانونی تهیه کنی و یه قدم بزرگ برای بهبود روابط و آرامش خودت برداری.