خلاصه کتاب بچه ماکارونیا
داستان «بچه ماکارونیا» به قلم سهیلا علویزاده روایتگر زندگی مونا دختری کلاس سومی است که به دلیل شغل پدر از شهر کوچک به شهر بزرگ مهاجرت میکند. او در تلاش است تا در کلاس جدید خود دیده شود و در این مسیر با چالشهایی روبهرو میشود که فراتر از درک سنیاش است.

خلاصه فصل 1 کتاب بچه ماکارونیا : مهاجرت به شهری بزرگ
فصل ‘مهاجرت به شهری بزرگ’ از کتاب ‘بچه ماکارونیا’ داستان ورود شخصیت اصلی به یک شهر بزرگ و مواجهه او با تغییرات زیادی است که در زندگیاش ایجاد میشود. داستان از نقطهای آغاز میشود که خانواده شخصیت اصلی تصمیم به مهاجرت به شهری بزرگ میگیرند تا فرصتهای بهتری برای زندگی و پیشرفت فراهم کنند. در ابتدای فصل نگرانیهای شخصیت اصلی از تغییرات جدید و محیط ناآشنا بیان میشود بهویژه در مورد تفاوتهای فرهنگی فاصله با دوستان قدیمی و مواجهه با شرایط جدید در مدرسه. شخصیت اصلی در این فصل با احساس تنهایی و عدم انطباق با محیط جدید روبروست و تغییرات شهری که از شلوغی و سرعت زیاد زندگی درگیریهای اجتماعی و اختلافات فرهنگی تشکیل شدهاند برای او چالشبرانگیز است. در ادامه شخصیت به تدریج با محیط جدید تطبیق مییابد و از تجربیات جدید و فرصتهای موجود در شهر بزرگ برای یادگیری و رشد استفاده میکند. در این روند او یاد میگیرد که مواجهه با تغییرات و مشکلات جدید بخش مهمی از فرآیند رشد فردی است و این مواجهه با چالشها را به عنوان یک فرصت برای ارتقای خود میبیند. در نهایت شخصیت اصلی به تدریج اعتماد به نفس بیشتری پیدا میکند و با تدابیر جدیدی که برای سازگاری با شهر و زندگی جدید اتخاذ میکند توانایی رویارویی با این تغییرات را پیدا میکند.
نکات کلیدی فصل 1 کتاب بچه ماکارونیا:
- مواجهه با تغییرات زیاد در زندگی
- نگرانی از محیط ناآشنا و تفاوتهای فرهنگی
- احساس تنهایی و عدم انطباق با محیط جدید
خلاصه فصل 2 کتاب بچه ماکارونیا : آغاز زندگی جدید
فصل ‘آغاز زندگی جدید’ از کتاب ‘بچه ماکارونیا’ داستان شخصیت اصلی را در دوران ابتدایی پس از مهاجرت به شهری بزرگ و آغاز زندگی جدید در آن شهر روایت میکند. در این فصل شخصیت اصلی با تغییرات بسیاری در زندگی روزمره خود روبهرو میشود که بسیاری از آنها برای او غیرقابل پیشبینی و چالشبرانگیز هستند. نخستین بخش این فصل به معرفی محیط جدید و تفاوتهای آن با زندگی پیشین شخصیت اختصاص دارد. او با مفاهیم و شیوههای زندگی متفاوتی مواجه میشود که در ابتدا احساس غریبی و دوری از خانه به او دست میدهد.شخصیت اصلی در این فصل با مسئولیتهای جدید خود در مدرسه خانه و اجتماع مواجه است و تلاش میکند تا خود را با محیط جدید تطبیق دهد. اولین روزهای مدرسه برای او سخت و دلهرهآور است زیرا باید با همکلاسیهای جدید ارتباط برقرار کند و به روشهای جدید تحصیلی و اجتماعی عادت کند. با این حال او به تدریج متوجه میشود که تغییرات بخش طبیعی زندگی هستند و باید به این تغییرات به عنوان فرصتهایی برای رشد و یادگیری نگاه کند.در ادامه فصل شخصیت اصلی یاد میگیرد که به تدریج میتواند بر احساسات خود مسلط شود و راههایی برای ایجاد روابط جدید و سازگاری با محیط جدید پیدا کند. او با کمک خانواده و برخی از دوستان جدید قدم به قدم با شرایط جدید کنار میآید و شروع به پذیرش مسئولیتهای بیشتر در زندگیاش میکند. این فصل در نهایت نشان میدهد که آغاز یک زندگی جدید ممکن است با سختیهایی همراه باشد اما با تلاش سازگاری و پذیرش تغییرات میتوان از این دوران به عنوان مرحلهای برای بهبود و رشد شخصی استفاده کرد.
نکات کلیدی فصل 2 کتاب بچه ماکارونیا:
- آغاز زندگی جدید در شهر بزرگ
- معرفی محیط جدید و تفاوتهای آن با زندگی پیشین
- مسئولیتهای جدید در مدرسه خانه و اجتماع
خلاصه فصل 3 کتاب بچه ماکارونیا : مواجهه با چالشهای مدرسه
فصل ‘مواجهه با چالشهای مدرسه’ از کتاب ‘بچه ماکارونیا’ به چالشهایی که شخصیت اصلی در محیط مدرسه پس از مهاجرت به شهری بزرگ با آن روبرو میشود اختصاص دارد. در این فصل شخصیت اصلی به مدرسهای جدید وارد میشود و با مشکلات و دغدغههایی مواجه میشود که بهویژه به دلیل تفاوتهای فرهنگی و اجتماعی به نظر میرسند. نخستین چالش سازگاری با محیط جدید و برقراری ارتباط با همکلاسیها و معلمان است. شخصیت اصلی بهدلیل تجربه نکردن چنین محیطهایی در گذشته با احساس غریبی و بیاعتمادی مواجه است. این فصل به تدریج بر تحول شخصیت اصلی تمرکز دارد. او متوجه میشود که برای موفقیت در مدرسه باید نه تنها به درسها توجه کند بلکه به یادگیری نحوه تعامل و ارتباط با دیگران نیز اهمیت بدهد. در ابتدا او احساس ناتوانی میکند بهویژه در موقعیتهای اجتماعی که در آنها باید خود را معرفی کند و روابط جدید بسازد. اما با گذشت زمان او میآموزد که با صبر و کوشش میتواند بر این چالشها غلبه کند.در این مسیر شخصیت اصلی با برخی از همکلاسیها دوست میشود و از تجربیات آنها استفاده میکند. در کنار این روابط اجتماعی چالشهای تحصیلی هم برای او وجود دارد که در آنها باید روشهای جدید یادگیری و انجام تکالیف را اتخاذ کند. او با کمک معلمان و دوستان جدیدش به تدریج مهارتهای تحصیلی و اجتماعی خود را بهبود میبخشد. در نهایت این فصل نشان میدهد که مواجهه با چالشهای مدرسه به رغم سختیهای اولیه فرصتی برای رشد و یادگیری بیشتر است.
نکات کلیدی فصل 3 کتاب بچه ماکارونیا:
- سازگاری با محیط جدید مدرسه
- برقراری ارتباط با همکلاسیها و معلمان
- تحول شخصیت اصلی
خلاصه فصل 4 کتاب بچه ماکارونیا : دوستیهای جدید
فصل ‘دوستیهای جدید’ از کتاب ‘بچه ماکارونیا’ به فرآیند شکلگیری روابط جدید شخصیت اصلی در محیط جدیدی که به آن مهاجرت کرده است پرداخته میشود. در این فصل شخصیت اصلی با تلاش برای برقراری ارتباط با همکلاسیها و افراد جدید به تدریج میآموزد که دوستیها نیازمند زمان صداقت و تلاش مستمر هستند. نخستین دوستیهایی که شخصیت اصلی به آنها میپردازد با افرادی است که از نظر فرهنگی و اجتماعی با او تفاوت دارند اما این تفاوتها باعث نمیشود که او از ایجاد ارتباطات جدید باز بماند.در ادامه فصل شخصیت اصلی با یکی از همکلاسیهای خود که به او در روزهای اولیه مهاجرت کمک کرده بود رابطهای نزدیکتر پیدا میکند. این دوستی نه تنها به شخصیت اصلی در مواجهه با مشکلات اجتماعی و تحصیلی مدرسه کمک میکند بلکه او را به دنیای جدید و فرهنگهای متفاوت در جامعه شهری که در آن زندگی میکند معرفی میکند. در این مسیر شخصیت اصلی از تجربیات و نظرات دوست جدید خود بهرهمند میشود و به تدریج به اهمیت همکاری و همدلی در روابط انسانی پی میبرد.این فصل همچنین نشان میدهد که دوستیهای واقعی فراتر از ظاهر و تفاوتهای ظاهری هستند و درک متقابل و تلاش برای برقراری ارتباط میتواند زمینهساز روابط قوی و پایدار باشد. در نهایت شخصیت اصلی میآموزد که برای ایجاد دوستیهای جدید باید از مناطق راحتی خود خارج شده و خود را در معرض تجربیات و افراد جدید قرار دهد. این فرآیند نه تنها به رشد شخصیتی او کمک میکند بلکه دنیای جدیدی از فرصتها و تجربیات را به روی او باز میکند.
نکات کلیدی فصل 4 کتاب بچه ماکارونیا:
- فرآیند شکلگیری روابط جدید
- اهمیت همکاری و همدلی در روابط انسانی
- خروج از منطقه راحتی برای ایجاد دوستیهای جدید
خلاصه فصل 5 کتاب بچه ماکارونیا : یادگیری از اشتباهات
فصل ‘یادگیری از اشتباهات’ از کتاب ‘بچه ماکارونیا’ به فرآیند رشد و یادگیری شخصیت اصلی از اشتباهات و تجربیات غلط خود پرداخته است. در این فصل شخصیت اصلی با چالشهایی مواجه میشود که بهطور مستقیم ناشی از تصمیمات و انتخابهای نادرست او هستند. این اشتباهات که بهویژه در زمینههای تحصیلی و اجتماعی نمود پیدا میکنند شخصیت اصلی را به تفکر و بازاندیشی در مورد انتخابهای خود وامیدارند.در ابتدا شخصیت اصلی نسبت به اشتباهات خود احساس شرمندگی و سرخوردگی میکند و سعی دارد این اشتباهات را پنهان کند یا آنها را به گردن دیگران بیندازد. اما با گذشت زمان و در پی مشاورههایی که از معلمان و دوستان جدیدش میگیرد او به این نتیجه میرسد که اشتباهات بخش طبیعی و اجتنابناپذیر از فرآیند یادگیری و رشد فردی هستند. او به تدریج میآموزد که برای پیشرفت باید اشتباهات خود را بپذیرد از آنها درس بگیرد و در صورت لزوم اقداماتی برای اصلاح آنها انجام دهد.شخصیت اصلی از تجربیات خود استفاده میکند تا بهتر تصمیم بگیرد و در موقعیتهای مشابه عملکرد بهتری داشته باشد. او متوجه میشود که در بسیاری از موارد اشتباهات نه تنها به عنوان نقاط ضعف شناخته نمیشوند بلکه میتوانند به فرصتی برای یادگیری و بهبود تبدیل شوند. در نهایت این فصل بر اهمیت پذیرش اشتباهات و تبدیل آنها به گامی مثبت در مسیر رشد و بلوغ تأکید دارد.
نکات کلیدی فصل 5 کتاب بچه ماکارونیا:
- فرآیند رشد و یادگیری از اشتباهات
- احساس شرمندگی و سرخوردگی در ابتدا
- اهمیت پذیرش اشتباهات و تبدیل آنها به فرصت
خلاصه فصل 6 کتاب بچه ماکارونیا : مواجهه با مشکلات خانوادگی
فصل ‘مواجهه با مشکلات خانوادگی’ از کتاب ‘بچه ماکارونیا’ به چالشهای شخصیتی و روابط درونخانوادگی شخصیت اصلی در دوران مهاجرت به شهری بزرگ پرداخته است. در این فصل شخصیت اصلی با مشکلاتی در خانواده مواجه میشود که ناشی از فشارهای ناشی از تغییرات جدید و محیط جدید است. خانواده شخصیت اصلی پس از مهاجرت درگیر مسائل اقتصادی فرهنگی و اجتماعی مختلف میشود که باعث ایجاد تنشهایی در روابط بین اعضای خانواده میشود. این مشکلات خانوادگی بر شخصیت اصلی تأثیرگذار است و او در تلاش است تا با این شرایط جدید سازگار شود.شخصیت اصلی در این فصل شاهد تغییراتی در رفتار والدین خود است. فشارهای ناشی از زندگی جدید مشکلات اقتصادی و چالشهای اجتماعی باعث میشود که والدین شخصیت اصلی کمتر توجه کنند و بیشتر درگیر مسائل خود شوند. این وضعیت شخصیت اصلی را در موقعیتی قرار میدهد که باید بهطور مستقلتری با مسائل خود روبرو شود. او در این مرحله احساساتی چون نگرانی اضطراب و حتی خشم را تجربه میکند زیرا نمیداند چگونه میتواند به والدینش کمک کند یا چگونه باید با این تغییرات برخورد کند.در این فصل شخصیت اصلی به تدریج یاد میگیرد که مشکلات خانوادگی بخشی از فرآیند رشد و گذراندن مراحل سخت زندگی هستند. او متوجه میشود که حل این مشکلات نیازمند همدلی و درک متقابل است و باید با صبر و بردباری نسبت به والدین خود رفتار کند. همچنین شخصیت اصلی به کمک دوستان و مشاوران خود در مدرسه راههایی برای مقابله با مشکلات درونخانوادگی پیدا میکند. در نهایت این فصل نشان میدهد که مواجهه با مشکلات خانوادگی نه تنها به شخصیت اصلی کمک میکند تا بهعنوان فردی مستقلتر و بالغتر رشد کند بلکه باعث میشود که روابط خانوادگی نیز به تدریج تقویت شود.
نکات کلیدی فصل 6 کتاب بچه ماکارونیا:
- چالشهای روابط درونخانوادگی در دوران مهاجرت
- تغییرات در رفتار والدین و تاثیر آن بر شخصیت اصلی
- یادگیری همدلی و درک متقابل برای حل مشکلات
خلاصه فصل 7 کتاب بچه ماکارونیا : یادگیری مسئولیتپذیری
فصل ‘یادگیری مسئولیتپذیری’ از کتاب ‘بچه ماکارونیا’ به فرآیند رشد شخصیت اصلی در یادگیری مسئولیتپذیری در زندگی جدیدش میپردازد. در این فصل شخصیت اصلی پس از مواجهه با چالشها و تغییرات مختلف در زندگی شهری جدید به تدریج میآموزد که مسئولیتپذیری یکی از مؤلفههای ضروری برای مقابله با مشکلات و رسیدن به موفقیت است. او در ابتدا با مقاومتهایی در برابر قبول مسئولیتها روبروست اما به تدریج متوجه میشود که این مسئولیتها به او کمک میکنند تا بهطور مؤثری با مشکلات شخصی اجتماعی و تحصیلی مواجه شود.شخصیت اصلی در این فصل با مسئولیتهای مختلفی روبرو میشود. ابتدا مسئولیتهای کوچک مانند انجام کارهای روزمره خانه یا توجه به مسائل مدرسه را میپذیرد اما با گذشت زمان او به مسئولیتهای بزرگتری مانند تصمیمگیری در مورد روابطش با دوستان و همکلاسیها و همچنین حفظ تعادل میان تحصیل و زندگی اجتماعی توجه میکند. در این مسیر او یاد میگیرد که مسئولیتپذیری نه تنها به او در سازماندهی و کنترل زندگیاش کمک میکند بلکه باعث ایجاد اعتماد به نفس و حس موفقیت در او میشود.در ادامه شخصیت اصلی به چالشهایی برخورد میکند که او را مجبور به پذیرش اشتباهات و انجام اقدامات اصلاحی میکند. او میآموزد که مسئولیتپذیری شامل قبول اشتباهات خود و تلاش برای بهبود آنهاست. این فرآیند به او کمک میکند تا به فردی بالغتر و مستقلتر تبدیل شود. در نهایت این فصل نشان میدهد که یادگیری مسئولیتپذیری در زندگی کلیدی برای دستیابی به رشد شخصی و اجتماعی است و به شخصیت اصلی این توانایی را میدهد تا در مسیر زندگی خود بهطور مؤثری حرکت کند.
نکات کلیدی فصل 7 کتاب بچه ماکارونیا:
- رشد شخصیت در یادگیری مسئولیتپذیری
- مسئولیتهای کوچک و بزرگ در زندگی جدید
- پذیرش اشتباهات و تلاش برای بهبود آنها
خلاصه فصل 8 کتاب بچه ماکارونیا : دریافت کمک از دیگران
فصل ‘دریافت کمک از دیگران’ از کتاب ‘بچه ماکارونیا’ به فرآیند یادگیری شخصیت اصلی در درخواست و دریافت کمک از دیگران در مواجهه با چالشها و مشکلات زندگی جدید پرداخته است. در این فصل شخصیت اصلی به تدریج متوجه میشود که درخواست کمک از دیگران نه تنها نشانهای از ضعف نیست بلکه بهعنوان یک مهارت مهم در زندگی اجتماعی و فردی به شمار میرود. او در ابتدا با مقاومتهایی از جمله احساس شرم و خودمختاری از پذیرش کمک خودداری میکند اما با مواجهه با شرایط پیچیدهتر به این نتیجه میرسد که تعامل و همکاری با دیگران برای حل مشکلات ضروری است.در این فصل شخصیت اصلی در موقعیتهایی قرار میگیرد که برای مقابله با چالشهای مدرسه دوستیها و مشکلات خانوادگی به کمک نیاز دارد. او با افرادی مانند معلمان دوستان جدید و اعضای خانواده خود در تماس است و از تجربیات و نصایح آنها بهره میبرد. بهویژه در زمینه مشکلات تحصیلی و اجتماعی او میآموزد که با پذیرش حمایت و راهنماییهای دیگران میتواند بر مشکلات خود غلبه کند و بهطور مؤثری در مسیر رشد و پیشرفت گام بردارد.این فصل همچنین بر اهمیت پذیرش نقاط ضعف خود و اعتماد به دیگران تأکید دارد. شخصیت اصلی در مییابد که درخواست کمک از دیگران نه تنها راهی برای حل مشکلات است بلکه میتواند موجب تقویت روابط اجتماعی و ایجاد حس همبستگی و حمایت متقابل شود. در نهایت این فصل به شخصیت اصلی یاد میدهد که برای مقابله با چالشهای زندگی بهویژه در مراحل اولیه مهاجرت و تطبیق با محیط جدید پذیرش کمک از دیگران یک ابزار ضروری برای دستیابی به موفقیت و آرامش است.
نکات کلیدی فصل 8 کتاب بچه ماکارونیا:
- یادگیری درخواست و دریافت کمک از دیگران
- اهمیت تعامل و همکاری برای حل مشکلات
- پذیرش نقاط ضعف و اعتماد به دیگران
خلاصه فصل 9 کتاب بچه ماکارونیا : پذیرش تغییرات
فصل ‘پذیرش تغییرات’ از کتاب ‘بچه ماکارونیا’ به فرآیند درونی شخصیت اصلی در پذیرش تغییرات و سازگاری با شرایط جدید در زندگی شهری بزرگ پرداخته است. در این فصل شخصیت اصلی با مواجهه با تغییرات بزرگ در محیط زندگی مدرسه و روابط اجتماعیاش به تدریج میآموزد که تغییرات بخشی از روند طبیعی زندگی هستند و باید آنها را بهعنوان فرصتی برای رشد و پیشرفت پذیرفت. این تغییرات از مهاجرت به شهری بزرگ تا ورود به مدرسه جدید و ایجاد روابط با افراد مختلف در ابتدا برای شخصیت اصلی چالشبرانگیز و ناراحتکننده به نظر میرسند.شخصیت اصلی در ابتدا نسبت به این تغییرات مقاومت میکند و احساسات منفی چون ترس اضطراب و ناتوانی در سازگاری با شرایط جدید دارد. با این حال به تدریج از تجربیات خود و کمکهایی که از دیگران دریافت میکند یاد میگیرد که تغییرات میتوانند بهعنوان یک فرصت برای یادگیری و شکوفایی استفاده شوند. او متوجه میشود که پذیرش تغییرات به او کمک میکند تا از موقعیتهای جدید بهرهبرداری کند و از اشتباهات گذشته خود درس بگیرد.در این فصل شخصیت اصلی همچنین با برخی از مفاهیم مانند انعطافپذیری امید و بازسازی خود مواجه میشود که به او کمک میکند تا تغییرات را با دیدی مثبتتر ببیند. او میآموزد که تغییرات نه تنها به معنای از دست دادن چیزهای قبلی است بلکه فرصتی برای ساختن آیندهای بهتر و قویتر میباشد. این فصل در نهایت نشان میدهد که پذیرش تغییرات کلید موفقیت در زندگی است و شخصیت اصلی را در مسیر رشد و بلوغ فردی قرار میدهد.
نکات کلیدی فصل 9 کتاب بچه ماکارونیا:
- پذیرش تغییرات و سازگاری با شرایط جدید
- دید مثبت به تغییرات به عنوان فرصتی برای رشد
- اهمیت انعطافپذیری و امید
خلاصه فصل 10 کتاب بچه ماکارونیا : یافتن هویت شخصی
فصل ‘یافتن هویت شخصی’ از کتاب ‘بچه ماکارونیا’ به جستجو و تلاش شخصیت اصلی برای شناخت و تثبیت هویت فردی خود در مواجهه با تغییرات بزرگ زندگی میپردازد. در این فصل شخصیت اصلی پس از مهاجرت به شهری بزرگ و مواجهه با شرایط جدید به دنبال یافتن جایگاه خود در این محیط ناآشنا است. او با چالشهایی از قبیل تفاوتهای فرهنگی فشارهای اجتماعی و انتظارات محیط جدید روبهرو میشود که باعث میشود او بهطور جدی به هویت خود و موقعیتش در جامعه فکر کند.شخصیت اصلی در این فصل از طریق تجربیات مختلف در مدرسه دوستیها و تعاملات اجتماعی کمکم به درک بهتری از خود دست مییابد. او از طریق مواجهه با موقعیتهای مختلف بهویژه در برخورد با فرهنگها و دیدگاههای متفاوت شروع به شکلدهی به هویت خود میکند و تلاش میکند تا خود را از نظر شخصیتی و اجتماعی تعریف کند. این فرآیند به تدریج باعث میشود که شخصیت اصلی بتواند ویژگیها علایق و ارزشهای خود را شناسایی کرده و از آنها بهعنوان مبنای تصمیمگیریهای آیندهاش استفاده کند.در ادامه فصل شخصیت اصلی از تجربیات خود برای کشف معنای واقعی هویت شخصی بهره میبرد و درمییابد که هویت نه تنها تحت تأثیر محیط و دیگران است بلکه یک فرآیند در حال تحول است که با پذیرش تغییرات و خودآگاهی بهتدریج شکل میگیرد. در نهایت این فصل به اهمیت خودشناسی و پذیرش فردی بهعنوان ابزاری برای ایجاد ارتباطات قویتر با دیگران و یافتن آرامش در زندگی اشاره دارد.
نکات کلیدی فصل 10 کتاب بچه ماکارونیا:
- جستجو و تثبیت هویت فردی در مواجهه با تغییرات
- شکلدهی به هویت از طریق تجربیات مختلف
- اهمیت خودشناسی و پذیرش فردی
درباره نویسنده کتاب بچه ماکارونیا :سهیلا علویزاده
سهیلا علویزاده نویسنده ایرانی است که در حوزه ادبیات کودک و نوجوان فعالیت میکند. آثار او بهویژه برای گروه سنی دبستانی طراحی شدهاند و با نگاهی تربیتی و آموزشی نوشته میشوند. یکی از آثار معروف او کتاب «بچه ماکارونیا» است که در سال 1402 توسط موسسه فرهنگی منادی تربیت منتشر شد. این کتاب داستان دختری به نام مونا را روایت میکند که به دلیل شغل پدرش از شهر کوچکی به شهری بزرگ مهاجرت میکند و با چالشهای جدیدی روبهرو میشود. علویزاده با استفاده از زبان ساده و داستانی جذاب مفاهیم تربیتی و اجتماعی را به کودکان منتقل میکند.
کتاب های مرتبط با بچه ماکارونیا
- بچه بچه است! : داستانی ساده و دلنشین دربارهی یک بچه موش که با دوستانش در دنیای کوچک خود ماجراهایی را تجربه میکند. این کتاب به کودکان میآموزد که هر موجودی در دنیای خود ارزشمند است.
- بچه جانورهایی که نوکر نبودند : در این کتاب حیوانات مختلفی مانند کانگروها و سوسکها در دنیای خود مشغول به کار و فعالیت هستند. داستان به کودکان نشان میدهد که هر موجودی میتواند در جامعه نقش داشته باشد.
- هویج پالتوپوش : داستان هویجی که پالتویی به تن میکند و وارد ماجراهایی میشود. این کتاب به کودکان میآموزد که پذیرش خود و اعتماد به نفس از اهمیت بالایی برخوردار است.
- پیکو جادوگر کوچک : داستان جادوگری کوچک به نام پیکو که با قدرتهای جادوییاش به کمک دیگران میرود. این کتاب به کودکان میآموزد که حتی کوچکترین افراد نیز میتوانند تأثیرگذار باشند.
- فرشته پدربزرگ : پدربزرگی در بستر بیماری داستان زندگیاش را برای نوهاش تعریف میکند. این کتاب به کودکان کمک میکند تا با مفهوم مرگ و چرخه زندگی آشنا شوند.
- پسری که با پیراناها شنا کرد : داستان پسری به نام استنلی که با چالشهای زندگی مواجه میشود و برای یافتن آرامش به سیرکی میپیوندد. این کتاب به کودکان میآموزد که در مواجهه با مشکلات باید به دنبال راهحل بود.
- آرزوهای ابری : داستان پسرکی به نام امیدعلی که با قدرت خیال آرزوهایش را در میان ابرها جستجو میکند. این کتاب به کودکان میآموزد که با امید و تلاش میتوان به آرزوها دست یافت.
- پرنده قرمز : داستان دو کودک یتیم که پس از از دست دادن والدینشان به مزرعهای فرستاده میشوند و با دیدن پرندهای قرمز به دنیای جدیدی وارد میشوند. این کتاب به کودکان میآموزد که در سختیها امید همیشه وجود دارد.
- من و مامانم : داستانی ساده و صمیمی دربارهی رابطهی مادر و فرزند و لحظات مشترک آنها. این کتاب به کودکان میآموزد که محبت و همراهی مادران از اهمیت بالایی برخوردار است.
- شلخته : داستانی دربارهی بچهای که با شلختگیهایش مواجه است و در تلاش برای اصلاح رفتارهایش میباشد. این کتاب به کودکان میآموزد که نظم و ترتیب در زندگی اهمیت دارد.