سیاه نمایی، بازی در پازل دشمن
این روزها با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات قوه مقننه و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری، تحرک و فعالیت انتخاباتی نامزدها و حامیان آنها در قالب سخنرانی، مناظره و حضور در نشست های مردمی و دانشگاهی افزایش یافته و بحث انتخابات پس از رخوت و رکودی بی سابقه، بالاخره به گعده های عمومی و خانوادگی راه یافته است و این نوید را می دهد که مردم در این دوره نیز مثل انتخابات های دیگر شگفت آفرین ظاهر شده، سهم خود در ساختن ایران قوی را ایفا می کنند.
به گزارش لاکو، جام جم نوشت: شرایط پیش آمده در جامعه، تلاش معاندان وبداندیشان در فرمایشی بودن انتخابات وبی اهمیتی به رای و اراده مردم دراداره کشور را محکوم به شکست و پیشگویی های یاس آوردرخصوص کاهش نرخ مشارکت ورویگردانی مردم ازصندوق های رای را نقض می کند.درهمین راستا رهبر انقلاب در بیانات اخیرشان در جمع مردم استان آذربایجان شرقی وظیفه سخنوران و افراد مقبول را تشویق مردم به حضور در انتخابات خواندند و تاکید کردند: «افرادی هم که وارد میدان انتخابات شده اند از بداخلاقی، بددهنی و توهین و تهمت به دیگران در تبلیغات و فضای مجازی و همچنین از سیاه نمایی و بیان مطالب دروغ و خلاف واقع برای جلب نظر مردم، اجتناب کنند؛ چراکه این کارها موجب سلب برکت و عنایت الهی است.» رعایت ملاحظات اخلاقی از جمله مسایلی است که مقام معظم رهبری مکررا و در موقعیت های مختلف به آن اشاره کرده و خواستار توجه کاندیداها و حامیان آنها به رعایت مسایل اخلاقی و پرهیز از جنگ قدرت با توسل به هر ابزاری شده اند.
پیروی از اخلاق ماکیاولیستی مُخل اخلاق انتخابات اسلامی
نیاز جوامع به جلوگیری از هرج و مرج و تنظیم قوانین ایجاب می کند که عده ای به نمایندگی از سوی مردم اداره امور کشور را عهده دار شده و اقدام به تعیین چارچوب ها و تبیین دستورالعمل های مرتبط با ارتقای حکومت ها کنند و اینجاست که مصادیق مهم در تفاوت نگرش به سیاست، اقتصاد و فرهنگ خودنمایی کرده و اختلافات ماهوی این مبانی در فرهنگ اسلامی و سایر مکاتب مشخص می شود. طبق تعالیم اسلامی اخلاق جایگاه بسیار مهمی دررفتار افراد دارد؛ لذا حب قدرت وبرخورداری از مکنت، همواره جزو رذایل اخلاقی محسوب شده است و افراد با توجه به ظرفیت و توانمندی های شخصی و با هدف خدمتگزاری پا در عرصه قدرت می گذارند از همین رو، بنابر فرهنگ اسلامی، افراد انقلابی از پیروی از اخلاق ماکیاولیستی برحذر شده اند؛ چراکه براساس این طرز تفکر، شیوه حکومت داری و مدیریت براساس اصل «هدف، وسیله را توجیه می کند» سازماندهی می شود و طرفداران این مکتب می توانند در صورتی که احساس خطر کرده و حاکمیت یا مدیریت خود را متزلزل یافتند به هر چیزی متوسل شوند تا از انحلال جلوگیری کنند، ولو این که آن تصمیم ظالمانه، غیرعادلانه و در جهت نادیده انگاشتن حقوق دیگران باشد.اما انقلاب اسلامی ایران به عنوان مهم ترین جنبش اسلامی معاصروبزرگ ترین حادثه سیاسی قرن بیستم که نماد ومظهر اسلام گرایی در عصر حاضر به شمار می آید، باید تابعی از اصول اخلاقی و هنجارهای اجتماعی باشد تا پیام احیای هویت اسلامی و بازگشت به اسلام را به بشریت منتقل کند. از همین رو لازم است توصیه های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب در رعایت اخلاق انتخاباتی را نصب العین خودقراردهد تادردام آسیب های تهدید زای ناشی ازحضور درعرصه قدرت نیفتد.انتخابات، در نظام های سیاسی مردم سالار از جمله نظام جمهوری اسلامی ایران، عرصه شکل گیری جمهوریت و رکن مردمی نظام،ضامن بقا و ثمردهی دستاوردهای حکومت است از همین رو رعایت اخلاق در انتخابات، از آشکارترین جلوه های عملی شدن بسیاری از ارزش ها و فضایل اخلاق اجتماعی است. توسل نامزدهای انتخاباتی به بداخلاقی های انتخاباتی که متاسفانه درمقطع برنامه های تبلیغی به اوج خود رسیده و شامل شبهه سازی، دروغگویی، تهمت زدن و افترا بستن وموارد خلاف واقع درحق رقبا می شود،به هیچ وجه زیبنده جامعه اسلامی متمدن که بسیاری از کاندیداها داعیه آن را دارند، نیست ومی تواند اثرات مخربی نظیر یاس،ناامیدی، نگرانی و تشویش را در افکار عمومی ایجاد کند.
مصادیق بی توجهی به اخلاق انتخاباتی
باتوجه به این که درنظام مردم سالاراسلامی،قانون فصل الخطاب است؛ لذا اخلاق انتخاباتی حکم می کندکه همه نامزدهاو طرفداران شان عمل به قانون را به عنوان جلوه ای از فرهنگ اجتماعی به نمایش گذاشته و درچارچوب قوانین مصرح و هر آنچه که در مقام اجرا و نظارت از طریق مجاری قانونی ترسیم شده است، اقدام کنند تا به این ترتیب بهانه ای دست بداندیشان و بهانه جویان نداده و فراتر از آن، این پیام را به مردم و حامیان همفکرشان بدهند که شایستگی حضور در نظام قانونگذاری کشور را دارند و در این زمینه پیشگام هستند. رعایت اخلاق در عرصه رقابت ها و تبلیغات انتخاباتی موجب می شود تا انتخاباتی در تراز جامعه اسلامی با داشتن مولفه های اساسی مشارکت حداکثری، رقابت پرشور، اخلاق مدار، سالم و در نهایت انتخاباتی آگاهانه و توام با بصیرت صورت گیرد و تصمیمات چهار سال آینده کشور به افرادی سپرده شود که خود را مقید و متعهد به قانون می دانند و به همین دلیل مسخ قدرت و رانت های ناشی از آن نمی شوند.سیاه نمایی، بزرگ نمایی مشکلات، تخریب دستاوردهای انقلاب اسلامی و موفقیت های دولت ها، توطیه های تفرقه افکنانه، تبعیضات قومی و منطقه ای، افتادن در جنگ قدرت، تخریب، تهمت، دروغ، تمسخر دیگران، ادعاهای بدون سند و مدرک، وعده های غیرواقعی، هتک حرمت، بردن آبروی افراد، تحقیر، افشای اسرار مخفی نامزدهای انتخاباتی در رسانه های گروهی، سایت های اینترنتی و مجالس، تبلیغات رنگین و پرهزینه، برگزاری مراسم و مهمانی های پرخرج، توزیع هدایا، خرید و فروش آرا، قرار و مدارهای پشت پرده نامزدها با صاحبان قدرت و ثروت، وعده های غیرمنطبق با وظایف و اختیارات قانونی کاندیداها، مصرف بیت المال، صرف امکانات و فرصت های اداری برای تبلیغات انتخاباتی نامزدها، شایعه پراکنی، مسموم کردن فضای انتخابات و تشویش اذهان عمومی، آسیب رساندن به سلامت روانی و سیاسی جامعه، تحریک افکار عمومی، زیرسوال بردن نتایج انتخابات، تضعیف نظام، ترجیح منافع شخصی و گروهی بر مصالح و منافع ملی، نقض اسلامیت و جمهوریت نظام از مصادیق مسلم در بی توجهی به اخلاق انتخاباتی است که اثرات آن را دربرخی ازانتخابات دیده ایم و تجربه واثرات منفی آن در اذهان عمومی وجود دارد؛ لذا رای دهندگان می توانند با رصد اقدامات تبلیغاتی کاندیداها و حامیان آنها به این جمع بندی برسند که فرد منتخب شان از نظر رفتاری به اخلاقیات پایبند است یا این که برای رسیدن به جایگاه نمایندگی حاضر است مسایل اخلاقی و هنجارهای عرفی را قربانی قدرت و از اعتماد طرفدارانش سوء استفاده کند.
اخلاق انتخاباتی در 3 ساحت مسیولان، نامزدها و مردم
توجه به اخلاق انتخاباتی کاندیداها را ملزم به رعایت نص صریح قانون می کند و آنها با این التزام عملی خود اصل رقابت بین کاندیداها و احترام به انتخاب مردم را ارج نهاده و از برخوردهای سلبی و انکاری درخصوص نتیجه انتخابات دوری می کنند در غیر این صورت باید شاهد اغتشاش نامزدها یا طرفداران آنها پس از اعلام نتیجه آرا و بروز وقایع نامبارکی همچون فتنه 88 باشیم که خسارت های زیادی را به کشور وارد کرد. به طور کلی برگزاری یک انتخابات قانونی که اثرات مطلوب آن تا مدت ها در جامعه جاری و ساری شود، نیازمند توجه به مولفه اخلاق در سه سطح مجریان انتخابات، کاندیداهای انتخابات و مردم است تا با رعایت اصول ذکرشده در قانون و همگرایی با یکدیگر، افراد خوش فکر و لایق را به نهادهای اثرگذار کشور هدایت کنند و عرصه سیاست را از حضور افراد خودکامه و انحصارطلب پاک کنند. التزام به اخلاق از سوی برگزارکنندگان انتخابات به عنوان اولین ایستگاه انتخاباتی از اهمیت بالایی برخوردار است و می تواند به نوعی متضمن مقصد نهایی و فرجام خوش انتخابات باشد؛ چراکه مسیولان با پشتوانه قانونی وابزارهای در دسترس شان، افرادی را برای حضور در رقابت انتخاباتی معرفی می کنند که از التزام آنها به قانون و اخلاق اطمینان کسب کنند. بدون تردید رعایت این موارد از سوی مجریان انتخاباتی در برنامه ها و تبلیغات انتخاباتی کاندیداها، بروز پیدا می کند و آنها به عنوان بازیگران اصلی صحنه انتخابات، شعارها و برنامه هایی را برای معرفی خود به مردم انتخاب می کنند که بر پایه واقعیت و فاقد هرگونه دروغ و دغل بازی است، کمااین که کاندیداها به جای پرداختن به نقاط ضعف رقبا، خود را به صورت شایسته معرفی می کنند و به نوعی حایز رای هواداران شان می شوند؛ بدون این که به ابزار تخریب متوسل شوند. حلقه پایانی این فرآیند نیز مردم هستند که با تحقیق و آگاهی هدفمند، اقدام به انتخاب کاندیداهایی می کنند که از برنامه و اهداف نامزد مدنظرشان اقناع شده و به این باور رسیده اند که قدم هایی را برای رفاه مردم و اعتلای کشور بر می دارد و مجری سیاست های معاندان داخلی و خارجی نبوده، یاس و ناامیدی را به افکار عمومی منتقل نمی کند. بدون شک توجه به این اصول کمک شایانی به انتخاب اصلح که یکی دیگر از ارکان مهم انتخابات است، می کند و لازم است که مردم برای تحقق این مهم از مشورت با نخبگان و نظرات احزاب و تشکل های مورد اعتمادشان غفلت نکنند تا سهم خود را درمسیر پیشرفت کشور ایفا کرده و آینده خوبی را برای فرزندان ایران رقم بزنند.
پایان خبر لاکو