مقایسه کمپین تهران دوست داشتنی با کمپین های تجاری و تبلیغاتی دنیا – خبرگزاری لاکو | اخبار ایران و جهان
به گزارش خبرگزاری لاکو هانیه درویش فعال حوزه شهری و تبلیغات در یادداشتی با نگاهی به کمپین های تجاری و تبلیغاتی موفق دنیا و مقایسه آن با کمپین «تهران دوست داشتنی» که توسط شهرداری تهران برگزار شده است تحلیلی ارائه کرد.

تبلیغات در ۳۶۰ درجه
اگر در تهران زندگی می کنید حتماً چیزهایی درباره «تهران دوست داشتنی» به گوشتان خورده و المان هایی از آن را در سطح شهر دیده اید. کافی است نگاهی به بیلبوردها یا پرچم های زد و آبی روی پل ها که کنار پرچم ایران برافراشته شده بیندازید یا پوسترها و بنرهای داخل مترو را نگاه کنید. حتی اگر از خانه بیرون نمی آیید تلویزیون را که روشن کنید تیزرهای تبلیغاتی و زیرنویس های این کمپین در برنامه های تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی به اندازه ای هستند که شما به راحتی از آن مطلع شوید. حالا چرا این همه تبلیغ؟ پاسخش ساده است. برای اینکه تهران دوست داشتنی تر شود. در واقع هدف کمپین «تهران دوست داشتنی» با شعار «یه ایران دوستش داره» تقویت هویت شهری و معرفی ابعاد فرهنگی پایتخت به مردم است. این کمپین با دعوت از مردم برای به اشتراک گذاری تصاویر و خاطرات خودشان از تهران به دنبال تقویت حس تعلق و همبستگی بین شهروندان است و برای همین ارزش های فرهنگی و میراث تهران را به نمایش می گذارد. شاید این کمپین شباهت هایی با کمپین های بزرگ برندهای معروف مثل «فقط انجامش بده » (Just Do It) نایکی دارد که بر انگیزه بخشی و ارتباط عمیق با مخاطبان تأکید می کند. در واقع این کمپین ها با استفاده از قصه پردازی و ایجاد ارتباط احساسی با مخاطبان موفق به جلب توجه و مشارکت وسیع مردم می شوند. اتفاقی که برای کمپین تهران دوست داشتنی هم افتاد. چطور؟ با شناخت درست و اصولی استراتژی های کمپین تبلیغاتی که در ادامه گزارش بیشتر با آن آشنا می شوید.
کمپین تبلیغاتی چیست و چه اهدافی دارد؟
کمپین تبلیغاتی مجموعه ای از فعالیت های بازاریابی است که با هدف تبلیغ یک محصول خدمت یا برند در یک بازه زمانی مشخص اجرا می شود. این کمپین ها معمولاً از رسانه های مختلف مانند تلویزیون شبکه های اجتماعی تبلیغات چاپی و دیجیتال برای ایجاد آگاهی و جلب توجه مخاطبان استفاده می کنند. یک کمپین تبلیغاتی می تواند اهداف متنوعی داشته باشد. افزایش آگاهی از برند افزایش فروش و درآمد ایجاد تعامل با مشتریان توسعه وفاداری مشتریان جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان فعلی. اما چه می شود که یک کمپین به قول معروف می گیرد و موفق می شود و یکی دیگر نه؟ این اتفاقات به چند عامل مهم بستگی دارد. یک کمپین تبلیغاتی خوب ویژگی های زیادی دارد مثل اینکه باید اهداف مشخصی را طراحی کند و پیام اصلی را ساده قابل فهم و جذاب منتقل کند. باید خلاقانه باشد تا بر ذهن مخاطب اثرگذاری بیشتری داشته باشد. باید رسانه های تبلیغاتی برای رسیدن به مخاطب هدف به درستی انتخاب شده باشد و البته تعامل با مخاطب و اندازه گیری و تحلیل نتایج برای بهبود آن در آینده هم فراموش نشود.
کمپین های تبلیغاتی موفق دنیا
احتمالاً بتوان کمپین Just Do It برند نایکی را یکی از معروف ترین کمپین های تبلیغاتی اجرا شده در تمام دنیا دانست. کمپینی چنان موفق که حتی از هدف تبلیغاتی خود هم فراتر رفت و تبدیل به بخشی از فرهنگ عامه شد. پیام انگیزشی و قدرتمند استفاده از چهره های مشهور ورزشی سادگی و ماندگاری شعار از دلایل اصلی موفقیت این کمپین بود. «Share a Coke» یا «کوکا را به اشتراک بگذار» یکی دیگر از کمپین های موفق دنیا بود که در سال ۲۰۱۴ در آمریکا به راه افتاد. در این کمپین نام کوکاکولا از روی بطری های نوشابه حذف شد و به جای آن تعدادی از اسم های رایج آمریکایی روی بطری ها نوشته شد. شخصی سازی بطری های نوشابه و تشویق مشتریان به اشتراک گذاری تجربیاتشان در شبکه های اجتماعی از عوامل موفقیت این کمپین بود. یکی دیگر از خلاقانه ترین و مشهورترین کمپین های تبلیغاتی دنیا “Dumb Ways to DIE”کمپین ایمنی متروی شهر ملبورن بود که در سال ۲۰۱۲ توسط شهرداری این شهر برگزار شد. هدف این کمپین آگاه کردن مردم درباره ایمنی و خطرات نزدیکی به ریل های مترو بود که با رویکردی طنز موزیک ویدئویی ساده درباره احمقانه ترین راه ها برای مردن را نشان می داد. یکی از این راه ها بی احتیاطی در کنار خطوط مترو بود که با استقبال عجیبی رو به رو شد. این ویدئو بلافاصله در یوتیوب فیسبوک و توئیتر به اشتراک گذاشته شد و حتی به دلیل محبوبیت بالای آن بازی های کامپیوتری آن هم به بازار آمد. دلیل اصلی محبوبیت این کمپین استفاده از موسیقی و انیمیشن جذاب برای انتقال پیام ایمنی و فراگیر شدن در شبکه های اجتماعی بود.
کمپین ۳۶۰ درجه چیست؟
کمپین ها انواع مختلفی دارند و یکی از آنها کمپین ۳۶۰ درجه است که اسمش هم زیاد شنیده می شود. کمپین ۳۶۰ درجه نوعی از کمپین تبلیغاتی است که در آن از تمامی کانال های ممکن برای ارتباط با مخاطب استفاده می شود. این کمپین ها تجربه ای یکپارچه و هماهنگ را برای مشتریان فراهم می کنند و معمولاً شامل تبلیغات تلویزیونی دیجیتال شبکه های اجتماعی تبلیغات محیطی و سایر رسانه ها می شوند. ابزارهای لازم برای اجرای کمپین ۳۶۰ درجه عبارتند از تحقیقات بازار و تحلیل داده ها استراتژی برندینگ و پیام گذاری محتوای تبلیغاتی (ویدئو تصاویر متن و غیره) مدیریت شبکه های اجتماعی و تبلیغات دیجیتال رسانه های سنتی (تلویزیون رادیو بیلبوردها و غیره) و سیستم های اندازه گیری و تحلیل عملکرد. اما این قبیل کمپین ها چالش ها و مشکلاتی هم دارند. سختی یکپارچه سازی پیام ها و محتوا در رسانه های گوناگون بالا بودن هزینه و نیاز به ابزارهای پیشرفته و تیم متخصص برای بررسی عملکرد کمپین از سختی های این نوع کمپین است. اما با بررسی کمپین های موفق دنیا به این نتیجه می رسیم که این کمپین ها احتمالاً همه این سختی ها را کشیده اند از همه ابزارهای لازم برای رسیدن به دیده شدن به خوبی استفاده کرده اند تا در نهایت موفق و شاید بهتر است بگوییم جهانی شده اند.
تهران دوست داشتنی یک تجربه جدید
کمپین تهران دوست داشتنی یکی از کمپین های تبلیغاتی ای بوده که در چند ماه گذشته برگزار شده است. این کمپین با هدف بهبود تصویر ذهنی شهر تهران و افزایش حس تعلق شهروندان به این شهر اجرا شد. این کمپین همچنین سعی داشته رابطه ای مثبت و عاطفی با مردم برقرار کند تا باعث تغییر نگرش های منفی در مورد شهر و مشکلات آن شود. الگوبرداری این کمپین از کمپین های موفق دنیا باعث دیده شدن و موفقیت نسبی آن شده است. «تهران دوست داشتنی» با هدف گذاری روی شهروندان تهرانی می خواست مردم را به پذیرش زیبایی های تهران و همکاری بیشتر در حفظ شهر تشویق کند. پیام واضح این کمپین این است که تهران را نه فقط به عنوان یک شهر دارای مشکلات بلکه به عنوان شهری با زیبایی های خاص و روحیه مثبت ببینیم. این کمپین تلاش کرده با خلاقیت و نوآوری در استفاده از تصاویر و داستان ها ذهنیت ها را تغییر دهد و در تعامل با مخاطبان هم سعی کرده مردم را تشویق به مشارکت در شبکه های اجتماعی و به اشتراک گذاری تجربیات خود درباره تهران کند. درواقع این کمپین را می توان یک کمپین ۳۶۰ درجه دانست چرا که از تمامی کانال های تبلیغاتی ممکن از جمله بیلبوردها رسانه های دیجیتال شبکه های اجتماعی و رویدادهای عمومی استفاده کرد تا پیام خود را به بیشترین تعداد افراد ممکن برساند و این چنین تلاش کند تهران را از آنچه که هست دوست داشتنی تر کند.