نبرد اف ۲۲ رپتور و اف ۳۵ در آسمان، کدام یک پیروز می شوند؟ /عکس
امیرمسعود عابدین: در ماه می و در یک داگ فایت دو فروند جنگنده رادارگریز F-۳۵A لایتنینگ II کره جنوبی و دو فروند جنگنده رادارگریز F-۲۲ رپتور نیروی هوایی ایالات متحده بر فراز شبه جزیره کره شرکت کردند. داگ فایت به نبرد هوایی بین جنگنده ها گفته می شود که از فاصله نزدیک انجام می شود.
در حالی که F-۳۵ یک جنگنده چندمنظوره با حسگرهای پیشرفته و فناوری رادارگریزی است اما در درجه اول برای نبردهای هوایی نزدیک طراحی نشده و ممکن است در چنین سناریوهایی در برابر جنگنده های نسل چهارم در وضعیت نامطلوبی قرار گیرد.
براساس گزارش nationalinterest با این حال F-۲۲ به دلیل تجهیزات الکترونیکی پیشرفته ویژگی های رادارگریزی و توانایی تغییر جهت موتور (vectored thrust) در برتری هوایی و نبردهای هوایی نزدیک (داگ فایت) برتری دارد. این رزمایش نقاط قوت هر دو هواپیما و نقش آنها در جنگ های هوایی مدرن را برجسته کرد.
نبرد رؤیایی جنگنده های رادارگریز: رویارویی که جهان می خواهد ببیند
چهار فروند جت جنگنده رادارگریز در یک داگ فایت شرکت کردند و به نوبت به حمله و دفاع پرداختند. اگرچه F-۳۵ لایتنینگ II می تواند وارد نبردهای هوایی نزدیک شود اما برای انجام چنین کاری طراحی نشده و حتی در برابر هواپیماهای نسل چهارم مانند F-۱۶ Fighting Falcon و F-۱۵ Strike Eagle نیز ممکن است در وضعیت نامطلوبی قرار گیرد. برای پیروزی در نبردهای هوایی F-۳۵ لایتنینگ II به قابلیت های رادارگریزی و سلاح های پیشرفته خود متکی است. قابلیت های رادارگریزی آن باعث می شود که این هواپیما از راه دور توسط حسگرهای دشمن به سختی و یا حتی به شکل غیرممکنی قابل شناسایی باشد. در یک نبرد واقعی F-۳۵ لایتنینگ II F-۲۲ رپتورها را به سمت هواپیماهای دشمن هدایت کرده و با قابلیت های خود از آنها پشتیبانی می کنند.
F-۲۲ رپتور بهترین جت جنگنده در جهان است. تجهیزات الکترونیکی فوق العاده ویژگی های رادارگریزی و مهمات پیشرفته آن را به سلطان نبردهای هوایی نزدیک تبدیل کرده است. F-۲۲ رپتور که در اوایل دهه ۲۰۰۰ معرفی شد می تواند به سرعت ۲ ماخ (حدود ۲۵۰۰ کیلومتر بر ساعت) برسد و از نظر برد بدون استفاده از مخزن سوخت خارجی برد عملیاتی حدود ۱۶۰۰ کیلومتری داشته باشد.
قابلیت تغییر جهت موتور دو بعدی (vectored thrust) و نسبت بالای نیرو به وزن است که به F-۲۲ رپتور اجازه می دهد تا به سرعت جهت خود را در وسط پرواز تغییر دهد و در داگ فایت بر رقیب خود برتری یابد.
با این وجود F-۲۲ رپتور یک هواپیمای رو به نابودی است. نیروی هوایی آمریکا پس از توقف خط تولید توسط لاکهید مارتین برای حمایت از F-۳۵ لایتنینگ II در حال توسعه تنها ۱۸۶ فروند جت دریافت کرد. از آن میان تعداد کمی عملیاتی باقی مانده است. نیروی هوایی آمریکا قصد دارد F-۲۲ رپتور را با جنگنده رادارگریز نسل ششم با نسل بعدی برتری هوایی (NGAD) جایگزین کند.
حسگرهای پیشرفته F-۳۵ لایتنینگ II به آن اجازه می دهد تا نیروهای هوایی دریایی و زمینی را به هم متصل و قابلیت های آنها را هماهنگ کند و یک زنجیره کشنده کارآمدتر و مؤثرتری را بسازد. برخلاف F-۲۲ رپتور F-۳۵ لایتنینگ II بر برتری هوایی تخصص ندارد اما می تواند طیف وسیع تری از ماموریت ها را انجام دهد. F-۳۵ در سه نسخه عرضه می شود: A B و C.
F-۳۵A محبوب ترین نسخه است و از باندهای فرود معمولی برای فعالیت خود استفاده می کند. F-۳۵B نسخه برخاست کوتاه و فرود عمودی (STOVL) است و می تواند مانند یک هلیکوپتر فرود بیاید و بلند شود اما به عنوان یک جت جنگنده فعالیت کند. در نهایت F-۳۵C نسخه ناو هواپیمابر این هواپیما است و برای فعالیت روی ناوهای هواپیمابر طراحی شده است. بیش از ۳۵۰۰ فروند از هر سه نوع توسط ۱۹ کشور سفارش داده شده است.
۲۲۷۳۲۲