نهج البلاغه؛ جلوه های هنری با معارفی ژرف و آمیخته به نغمات دلنشین
محمدقاسمی در گفت و گو با لاکو مطرح کرد؛
مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری عنوان کرد: نهج البلاغه دارای جلوه های هنری و تابلو های جذابی هستند که در لابه لای سخنان حضرت علی(ع) خودنمایی می کنند و معارفی ژرف را در تصاویری زنده و آمیخته با رنگ حرکت و نغمات دلنشین به مخاطب منتقل می سازند.
حمید محمدقاسمی عضو هیئت علمی و مدیر گروه علوم و قرآن حدیث دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری در گفت وگو با خبرنگار لاکو اظهار کرد: عمل انتقال معانی و مفاهیم به شیوه ای بدیع و هنری و تنزل بخشیدن معانی ژرف در قالبی زنده و گویا چیزی شبیه به معجزه است.
وی با قرائت بیت «سخن گفتن نغز در سفتن است نه هرکس سزای سخن گفتن است» عنوان کرد: تمام ادبا نویسندگان و شعرا هرکدام به گونه ای تلاش داشته اند تا با ترسیم و توصیف زنده معانی دریچه ای نو به روی مخاطب بگشایند که میزان توفیق آنها در این امر یکسان نیست.
عضو هیئت علمی و مدیر گروه علوم و قرآن حدیث دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری متذکر شد: یکی از جلوه های بدیع و باشکوه نهج البلاغه که تاکنون مورد توجه جدی قرار نگرفته و نقش آن مغفول مانده جلوه های هنری و تابلو های جذابی هستند که در لابه لای سخنان حضرت امیر علیه السلام بیان خودنمایی می کنند و معارفی ژرف را در تصاویری زنده و آمیخته با رنگ حرکت و نغمات دلنشین به مخاطب منتقل می سازند.
محمدقاسمی یادآور شد: هنگامی که نهج البلاغه را پیش روی خود می گشاییم و آن را تورق می کنیم خود را با کلماتی عادی و خاموش و بی روح مواجه نمی بینیم؛ بلکه در برابر خود صحنه هایی زنده و سرشار از حرکت و پویایی مشاهده می کنیم که تصاویر روح پرورش چشم ها را می نوازد و عواطف و احساسات را برمی انگیزد و نیروی اندیشه را به تکاپو وامی دارد.
وی تأکید کرد: سخنان حضرت علی علیه السلام سرشار از تعابیری است که در آنها حقایق دینی و معارف توحیدی در قالب هایی محسوس و عینی به نمایش درآمده اند و موضوعات معنوی و روحی و حالات نفسانی جان گرفته و بر پرده نمایش حاضر شده اند.
بهره گیری حضرت علی(ع) از تشبیهات نغز و تمثیلاتی زیبا در نهج البلاغه
عضو هیئت علمی و مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری تشریح کرد: حضرت علی علیه السلام با بهره گیری از تشبیهات نغز و تمثیلاتی زیبا و استعاراتی بدیع و توصیفاتی دقیق و همچنین استفاده از سایر روش های تصویرآفرینی چنان تابلو های زنده و زیبایی آفریده که حقیقتاً جز در قرآن و برخی تعابیر نبوی نظیری برای آنها نمی توان سراغ گرفت تعابیر بی بدیلی که هریک از آنها همچون ستارگانی در آسمان ادب و فرهنگ بشری تا ابد خواهند درخشید و دلربایی خواهند کرد.
محمدقاسمی توضیح داد: نهج البلاغه را از این جنبه می توان به نمایشگاهی پر از تابلو های نفیس و جذاب تشبیه کرد و در آن می توان شاهد تصاویری زنده و زیبا از تمامی مظاهر و جلوه های گوناگون جهان هستی بود که حقایق و مفاهیم گوناگون را در قالب هایی عینی و مجسم رویت کرد.
وی عنوان کرد: هریک از تابلو های چشم نواز این نمایشگاه گسترده و متنوع با خود پیامی از عالم معنا را به ارمغان می آورد و آشکارا از روح لطیف و قوه خلاقه و نیروی نیروی تخیل شگرف پدیدآورنده خود پرده برمی دارد آنچنان که در پشت هر تصویر می توان فکر و اندیشه بلند و درایت و هوشمندی خالق این صحنه های بدیع و خیره کننده را به وضوح مشاهده کرد.
عضو هیئت علمی و مدیر گروه علوم و قرآن حدیث دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری متذکر شد: یکی از کارآمدترین روش های جلب مخاطبان به کتاب گرانقدر نهج البلاغه و مؤثرترین روش برای آشنایی همگان به خصوص نسل جوان با لطایف و ظرایف نهفته در این گنجینه معنوی توجه به همین جنبه هنری نهج البلاغه و نصب العین قرار دادن تابلو های زنده و زیبای آن به روش هایی جذاب و دل انگیز است.
محمدقاسمی افزود: سومین دوره جشنواره ملی شعر علوی می تواند زمینه ساز نگاهی جدید به نهج البلاغه باشد و ما را با ابعاد و زوایای گوناگون این کتاب باشکوه آشنا سازد امید است نویسندگان و شعرا با الهام گرفتن از تصاویر زنده و زیبای نهج البلاغه مخاطبان را هرچه بیشتر با ابعاد هنری و زنده و تأثیرگذار سخنان امام علی علیه السلام آشنا کنند.
به گزارش لاکو چهارمین جشنواره علمی فرهنگی و هنری امامت و مهدویت به میزبانی ۶۲ واحد استانی دانشگاه آزاد اسلامی از ۱۳ رجب تا نیمه شعبان برگزار می شود و علاقه مندان برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به سایت جشنواره به نشانی emamat.iau.ir/fa مراجعه کنند.