پولش را می دهم و تخلف می کنم!
طبق گزارش های رسمی در سال گذشته فقط 157 میلیون برگه جریمه صادر شده که از این تعداد 2 میلیون برگه برای تخلفات حادثه ساز صادر شده است، اما نکته قابل توجه اینجاست که بیشترین جریمه و 33,5 درصد از کل 54 میلیون جریمه در سال 1402، مربوط به تخلف سرعت غیرمجاز بوده که البته علت 40 درصد مرگ و میر ناشی از تصادفات، همین سرعت غیرمجاز است.
به گزارش لاکو، روزنامه ایران در گزارشی درخصوص تاثیر افزایش جریمه ها بر میزان تخلفات رانندگی و آمار تصادفات نوشت:
عبارت «افزایش آمار تلفات انسانی ناشی از تصادفات جاده ای» علاوه بر رنج خانواده های بیشتر، از دست رفتن بخشی از سرمایه انسانی، بار مالی ناشی از فقدان فرد یا نقص عضو و معلولیت، کاهش سطح توجه به قوانین و مقررات رانندگی و فرهنگ رانندگی و بی توجهی به حقوق دیگران را نشان می دهد. عامل انسانی، ایمنی جاده ها و ایمنی وسایل نقلیه، سه عامل تاثیرگذار بر بروز تصادفات است که به اعتقاد کارشناسان، سهم اولی از همه بیشتر است.
طبق گزارش های رسمی در سال گذشته فقط 157 میلیون برگه جریمه صادر شده که از این تعداد 2 میلیون برگه برای تخلفات حادثه ساز صادر شده است، اما نکته قابل توجه اینجاست که بیشترین جریمه و 33,5 درصد از کل 54 میلیون جریمه در سال 1402، مربوط به تخلف سرعت غیرمجاز بوده که البته علت 40 درصد مرگ و میر ناشی از تصادفات، همین سرعت غیرمجاز است.
جریمه سرعت غیرمجاز 60 تا 120 هزار تومان است. مبلغ جریمه های رانندگی از سال 1394 تغییر نکرده است و همین امر به اعتقاد برخی کارشناسان باعث شده تا بازدارندگی جریمه های رانندگی در برابر مهم ترین عامل مرگ جاده ای، یعنی سرعت غیرمجاز، به صفر برسد و بی ارزش شود. حالا دولت سیزدهم، تنها پس از گذشت چند ماه از درخواست پلیس برای اصلاح نرخ جریمه های رانندگی به این درخواست پاسخ مثبت داده و هیات دولت در آغازین روزهای سال جدید پیشنهاد افزایش و اصلاح نرخ جرایم تخلفات رانندگی را که سال ها بدون تغییر مانده بود، تصویب کرد تا شاهد اقدامی جدی تر برای مقابله با خاطیان جاده ها و کاهش تلفات باشیم. اما آیا افزایش نرخ جریمه های رانندگی می تواند بازدارندگی کافی برای کاهش تخلفات رانندگی و تصادفات جاده ای داشته باشد؟
سرعت غیرمجاز و رد شدن از چراغ قرمز در همه کشورها جریمه سنگین دارد
دکتر روح الله ساعی، جامعه شناس، در گفت وگو با «ایران» درباره اصلاح رفتار برخی رانندگان که امنیت خود و دیگران را به خطر می اندازند و موجب تلفات جانی و نقص عضو و معلولیت و تحمیل هزینه های مادی و معنوی هنگفت به جامعه می شوند، گفت: در خصوص افراد، افزایش جریمه های رانندگی می تواند به عنوان یک عامل مهم بازدارنده مدنظر قرار گیرد.
وی با تاکید بر اینکه هر جامعه ای بر اساس ساختارهای فرهنگی و اجتماعی خود قوانینی را وضع می کند، افزود: هرچند هر جامعه ای قوانین مخصوص به خود را دارد، اما برخی از قوانین جنبه بین المللی دارند و در تمامی جوامع تقریباً مشترک هستند و همه آنها را پذیرفته اند. یکی از این قوانین بین المللی مجازات های عمومی است که جریمه های رانندگی یکی از مهم ترین جنبه های مجازات های عمومی است. یعنی اگر هر فردی در هر جامعه ای قانونی را زیر پا بگذارد با مجازات روبه رو می شود و این شرایط که در همه جوامع وجود دارد، از عوامل بازدارنده محسوب می شود. در تمامی کشورها اگر کسی از چراغ قرمز رد شود با جریمه سنگین روبه رو می شود یا رانندگی پس از مصرف الکل یا مواد مخدر و روانگردان در همه جای دنیا تخلف است و در همه جوامع راننده خاطی با مجازات روبه رو می شود.
فرهنگ رانندگی هم باید ارتقا پیدا کند
این جامعه شناس با بیان اینکه سه عامل مهم در آمار بالای تصادفات نقش دارند، گفت: در تعطیلات نوروز دیدید که نزدیک به هزار نفر از هموطنان در تصادفات جان خود را از دست دادند. آمار تصادفات در کشور ما بالاست. مثلث ایمنی نامناسب خودروها، جاده های ناایمن و ارتکاب رفتارهای پرخطر و اشتباهات رانندگان (عامل انسانی)، از مهم ترین عوامل تصادفات رانندگی است و در این میان عامل انسانی بیشترین علت بروز تصادفات است، بنابراین افزایش جریمه ها با توجه به تاثیر آن بر رفتار راننده ها و به عبارتی عامل انسانی، حتماً بازدارنده است اما به تنهایی کارآمد نیست و فرهنگ رانندگی هم باید ارتقا داده شود. به جز ارتقای فرهنگ رانندگی، اینکه جاده ها، خودروها و وسایل نقلیه تا چه اندازه ایمن است و امنیت دارد و اینکه آیا توانسته ایم نقاط حادثه ساز را اصلاح کنیم، از اهمیت بالایی برخوردارند.
ساعی در ادامه گفت: مقدار جریمه ها آنقدر ناچیز بود که فرد احساس می کرد اگر تخلف کند و جریمه را پرداخت کند برایش به صرفه تر است تا اینکه قانون را رعایت کند. برای همین می بینیم که مثلاً جلوی بیمارستان دوبله پارک می کنند و می گویند نهایتاً جریمه می شویم و حتی به خود زحمت گشتن برای جای پارک را هم نمی دهند و به مشکلاتی که برای دیگران به وجود می آورند، توجهی ندارند. تصور می کنم اگر به نوعی جریمه ها افزایشی باشد شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود اما باید عوامل دیگر هم در کنار افزایش جریمه ها خودشان را نشان دهند تا همه عوامل در کنار هم بتوانند به طور یکسان مساله را حل کنند. اگر صرفاً جریمه ها را افزایش دهیم وخودروها و جاده ها ایمن نباشد یا در مورد آموزش فرهنگ رانندگی در رسانه ها کار نکنیم و آموزش ندهیم، تاثیر چندانی نخواهد داشت.
پایان خبر لاکو