چگونه آرام بند کابینت را درست کنیم

آرام بند که در زبان انگلیسی به آن Door closer گفته می‌شود قطعه‌ای مکانیکی است که معمولاً در قسمت بالایی درب نصب می‌شود. هدف اصلی از به کارگیری این محصول آن است که سرعت باز و بسته شدن درب آّهسته‌تر شود البته برخی از آرام بندها جهت خودکارسازی بسته یا باز شدن درب نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. نصب صحیح این محصول در محل مناسب از جمله موارد مهمی است که پس از خرید آن باید مشمول توجه واقع شود. عدم آشنایی کاربران با این امر موجب به وجود آمدن پرسش‌هایی از قبیل اینکه چگونه آرام بند کابینت را درست کنیم؟ شده است.

چگونه آرام بند کابینت را درست کنیم

در چه مواقعی باید آرام بند را درست کنیم؟

به گفته سایت beaconcdl.com: آرام‌ بند وسیله ساده‌ای است که به کمک آن مي‌توان باز و بسته کردن درب را راحت‌تر کرد. در صورتی که حس می‌کنید آرام بند به درستی عمل نمی‌کند (بیش از حد کند یا تند شده است) باید آن را درست کنید. به این فرایند رگلاژ کردن گفته می‌شود. علاوه بر این اگر به تازگی آرام بند جدیدی را بر روی درب قرار داده‌اید لازم است پیش از به کارگیری تنظیم شود. اگر بازوی آرام بند به هر دلیل دچار ضربه فیزیکی شده است احتمالاً نمی‌تواند سرعت کلی باز و بسته شدن درب را کنترل کند. در این شرایط نیز باید آرام بند را رگلاژ کنیم.

مراحل درست کردن آرام بند

گفتیم که موارد مختلفی می‌توانند نشان‌دهنده عدم کارکرد صحیح آرام بند باشند. در چنین شرایطی لازم است خودمان دست به کار شویم و نسبت به تنظیم مجدد یا رگلاژ این قطعه مهم اقدام کنیم. حتی اگر تاکنون با امور فنی نزدیکی نداشته‌اید لازم نیست نگران شوید. جهت انجام این کار تنها به یک پیچ گوشتی دو سو نیاز دارید. در ادامه به مراحل درست کردن آرام بند اشاره می‌‌کنیم.

بررسی وضعیت درب

چگونه آرام بند کابینت را درست کنیم؟ در اولین گام باید به سراغ بررسی نوع باز و بسته شدن درب با توجه به نصب دستگیره مخفی کابینت هوایی برویم. این امر بدان جهت صورت می‌گیرد که مطمئن شویم مشکل اصلی از آرام بند است زیرا در برخی از موارد ممکن است خراب بودن لولای درب در فرایند باز و بسته شدن آن اختلال ایجاد کند. لولا را به صورت جداگانه مورد بازدید قرار دهید و به خوبی ساختار آن را زیر ذره‌بین ببرید. وجود هرگونه علائم زنگ‌زدگی و موارد مشابه با آن می‌تواند نشان‌دهنده فرسوده شدن لولا باشد. در اغلب اوقات حتی نیازی به تنظیم مجدد آرام بند وجود ندارد و باید لولا به طور کامل روغن‌کاری شده و یا تعویض شود.

بررسی وضعیت آرام بند

اگر وضعیت درب و لولاهای آن قابل قبول بود باید به دنبال یافتن مشکلات فنی در آرام بند باشید. اتفاقات بسیار ساده‌ای همچون شل شدن پیچ‌های این قطعه نیز می‌تواند منجر به عملکرد نادرست آن شود. به این موضوع دقت کنید که آرام بند تا چه میزان جلوی بسته شدن ناگهانی درب را می‌گیرد. اگر سرعت بسته شدن درب همانند گذشته کاهش پیدا نمی‌کند احتمالاً لازم است آرام بند رگلاژ شود.

پیدا کردن پیچ‌های تنظیم

سوال اصلی آن است که چگونه آرام بند کابینت را درست کنیم؟ پیچ‌های تنظیم کننده نحوه حرکت آرام بند دقیقاً در سمت چپ بدنه اصلی جای گرفته‌اند. با کمی دقت می‌توانید آن‌ها را در نقطه روبروی پیچ‌هایی که آرام بند را به درب متصل می‌کنند بیابید. دو پیچ بسیار کوچک که در دور آن‌ها یک حلقه فلزی نیز قابل مشاهده است. تقریباً در تمام آرام بندهای موجود در بازار پیچ‌های تنظیم‌کننده در همین بخش جای گرفته‌اند.

چرخش پیچ‌های تنظیم‌کننده

چرخاندن پیچ تنظیم کننده شماره ۱ (پیچی که به سمت درب است) منجر به کاهش سرعت حرکت آرام بند خواهد شد. این کار با بیشتر کردن زاویه چرخش درب صورت می‌گیرد. اگر تصور می‌کنید که آرام بند کند شده است و بسته شدن درب به طول می‌انجامد می‌توانید همین پیچ را به سمت چپ بچرخانید.

چرخاندن پیچ تنظیم کننده شماره ۲ (پیچی که به سمت شما قرار دارد) سرعت جفت شدن درب را تعیین خواهد کرد. اگر این پیچ به سمت راست بچرخد سرعت جفت شدن بیشتر می‌شود و اگر به سمت چپ بچرخد شاهد کاهش سرعت جفت شدن خواهیم بود.

نکته مهم در رابطه با رگلاژ آرام بند

یک اشتباه رایج در طی فرایند رگلاژ کردن آرام بند پیچاندن بیش از حد پیچ‌های تنظیم‌کننده است. هر پیچش باید پیچ‌ها را تنها به اندازه یک دوم قطر آن‌ها حرکت دهد. در زمان درست کردن نحوه حرکت آرام بند به هیچ عنوان از پیچ گوشتی‌های الکتریکی استفاده نکنید. این ابزارها سرعت بسیار زیادی دارند و به همین دلیل ممکن است پیچ را بیش از حالت استاندارد بچرخانند.

لزوم تعویض آرام بند

به اینکه چگونه آرام بند کابینت را درست کنیم پاسخ دادیم اما در پاره‌ای از موارد آرام بند مدنظر شما آنچنان آسیب دیده است که عملاً حتی با رگلاژ کردن مجدد نیز به حالت اولیه خود باز نمی‌گردد. طبیعتاً در چنین شرایطی دو راهکار در پیش روی ما قرار دارد. گزینه نخست شامل تعمیر کردن آرام بند خواهد بود و گزینه دوم نیز تعویض آن است. اینکه کدام یک از دو مورد فوق بهترین انتخاب برای شما محسوب می‌شود به میزان بودجه‌تان ارتباط دارد. در بسیاری از شرایط می‌توان نسبت به تعمیر آرام بند اقدام کرد تا امکان استفاده دوباره از آن وجود داشته باشد. اگر بخش بدنه آرام بند (همان قسمتی که فنر در آن جای دارد) آسیب شدیدی دیده است توصیه می‌شود به جای تعمیر تعویض کردن را در نظر بگیرید.

سخن پایانی

آرام بند یک قطعه جانبی کاربردی به شمار می‌رود که به ما کمک می‌‌کند تا از بسته شدن ناگهانی درب جلوگیری کنیم. این محصول را می‌توان بر روی درب‌های گوناگون با هر طرح و اندازه‌ای نصب کرد. آرام بند‌ها پس از نصب به راحتی قابل استفاده هستند و دوام بالایی دارند.

اینکه چگونه آرام بند کابینت را درست کنیم پرسش اصلی بسیاری از کاربران محسوب می‌شود. خوشبختانه مراحل انجام این کار چندان پیچیده نیست و با داشتن ابزار مناسب خودتان نیز می‌توانید این قطعات را بر روی درب قرار دهید. جهت خریداری بهترین آرام بندهای موجود در بازار پیشنهاد می‌کنیم به محصولات فروشگاه بزرگ یراق دات کام مراجعه کنید.