یادگیری عود: از ساخت تا نواختن حرفه ای | راهنمای جامع

یادگیری عود: از ساخت تا نواختن حرفه ای | راهنمای جامع

مهارت ساختن و نواختن ساز عود

ساز عود، این یار قدیمی و دلنشین موسیقی ایرانی، یه گنجینه صوتیه که با کاسه گلابی شکل و صدای بم و عمیقش، هر شنونده ای رو مجذوب خودش می کنه. این ساز، که بهش «بربط» هم می گن، فقط یه ابزار موسیقی نیست؛ بلکه هم نواختنش یه مهارت خاصه و هم ساختنش خودش یه هنر اصیل به حساب میاد. واقعاً هم که مهارت ساختن و نواختن ساز عود در یونسکو هم ثبت جهانی شده، این نشون می ده که چقدر این ساز ریشه داره و جایگاه مهمی تو فرهنگ ما و حتی دنیا داره.

اگه شما هم از اون دسته آدم هایی هستید که شیفته نوای عودید یا دوست دارید بدونید این ساز چطور ساخته می شه و چطور می شه ازش صداهای جادویی بیرون کشید، جای درستی اومدید. تو این مقاله قراره یه سفر کامل داشته باشیم؛ از ریشه های باستانی عود و بربط بگیریم تا دل و روده این ساز رو بشکافیم و ببینیم هر قسمتش چیکار می کنه. بعدشم می ریم سراغ فوت و فن های نواختن عود، از کوک کردنش بگیر تا تکنیک های پیچیده تر و حتی معرفی اساتید بزرگ این ساز. آخر سر هم یه سر به دنیای عودسازی می زنیم و می بینیم این سازهای خوش صدا چطوری از دل چوب بیرون میان و چی کار کنیم که عودمون مثل روز اولش بمونه.

عود (بربط) در گذر زمان – تاریخچه، اصطلاحات و ویژگی ها

اول از همه بیاید ببینیم این ساز دوست داشتنی اصلاً چی هست و چرا بهش دو تا اسم مختلف عود و بربط رو نسبت می دن؟

۱.۱. عود چیه و چرا بربط صداش می زنن؟

عود، سازی زهی و زخمه ایه که وقتی نگاش می کنی، اولین چیزی که جلب توجه می کنه، کاسه بزرگ و گلابی شکلشه. دسته اش هم کوتاهه و مثل تار و سه تار، پرده بندی نداره؛ یعنی «دستان» نداره. صدای عود بم و گرمه و همین باعث شده تو موسیقی سنتی ما جایگاه ویژه ای داشته باشه.

اما چرا عود و بربط؟ کلمه «عود» تو عربی به معنی چوب می آد. احتمالاً چون این ساز از چوب ساخته شده و سطحش کاملاً با چوب پوشیده شده، این اسم رو روش گذاشتن. «بربط» هم که اسم اصلی این ساز تو ایرانه، ریشه های قدیمی تری داره. بعضی ها می گن «بربط» از «بربت» اومده که به معنی «سینه مرغابی» هست؛ چون شکل کاسه عود شبیه سینه مرغابی ای هست که سینه جلو داده و گردنش کوتاهه. یه عده ای هم معتقدن که «بربط» از کلمه «رود» فارسی اومده که به معنی سیمه. خلاصه اینکه، این دو تا اسم حسابی تو هم گره خوردن و هر دو به این ساز زیبا اشاره دارن.

۱.۲. سفر عود تو تاریخ (از قدیم الایام تا امروز)

باید بگم که عود، یه ساز باستانیه؛ قدمتش برمی گرده به خیلی سال پیش، حتی به دوران سومری ها تو بین النهرین. تصور کنید، نقاشی ها و نگاره هایی که از اون دوران باقی مونده، نشون می ده که این ساز اون موقع هم تو مراسم مذهبی و جشن ها استفاده می شده. پس ریشه های عود واقعاً عمیقه.

ریشه های باستانی

شواهد باستان شناسی نشون می ده که عود یا شکل های اولیه اش تو تمدن های سومر، بابل و مصر باستان وجود داشته. می گن حتی از پنج هزار سال پیش، تو شهر اور سومر (که الان تو عراق امروزیه)، مردم با این ساز آشنا بودن و ازش برای موسیقی و آیین هاشون استفاده می کردن. بعدش هم این ساز به مصر و سایر نقاط خاورمیانه راه پیدا کرد و تو نگاره های مصری مربوط به دو هزار سال پیش، نوازنده هایی رو می بینیم که عود دستشونه.

ایران باستان

تو ایران خودمون، تو دوران هخامنشیان این ساز رو به اسم «بربط» می شناختن و حسابی طرفدار داشته. تبادلات فرهنگی بین ایران و مصر تو اون دوره، به گسترش بربط هم کمک کرده. اما اوج شکوفایی بربط تو ایران باستان، دوران ساسانیانه. اینجا بود که بربط به یکی از سازهای اصلی و مهم موسیقی ایرانی تبدیل شد و تو دربار پادشاهی و جشن های بزرگ، نوای دلنشینش به گوش می رسید. حتماً اسم «باربد»، نوازنده معروف دربار خسرو پرویز رو شنیدین؛ خب، این بنده خدا تو پیشرفت این ساز تو اون دوران نقش خیلی مهمی داشته.

بعد از اسلام

بعد از اینکه اسلام وارد ایران شد و خلافت عباسی گسترش پیدا کرد، بربط هم به کشورهای عربی و نقاط تحت حکومت خلفا رفت. اونجا بود که ساز دستخوش تغییراتی شد و اسمش هم شد «عود». تو اون دوره، عود جای ساز «مزهر» رو گرفت و حسابی بین عرب ها محبوب شد. یه نکته خیلی مهم تو تاریخ عود، ورودش به اسپانیا (اندلس) تو دوران حکومت عبدالرحمان دومه. اون موقع، یه نوازنده معروف به اسم «زریاب» از خاورمیانه به اسپانیا دعوت شد. این بنده خدا اومد و یه سری تغییرات روی عود ایجاد کرد و همین تغییرات باعث شد عود به مرور زمان به ساز «لوت» و بعداً به گیتار امروزی تبدیل بشه. فکرشو بکنین، یه ساز ایرانی چه تأثیر بزرگی تو موسیقی اروپا داشته!

دوره معاصر

متاسفانه، تو دوره قاجار و اوایل پهلوی، با اومدن سازهای غربی، عود تو ایران یه کم مهجور شد و جاشو به سازهایی مثل تار و سه تار داد. اما تو کشورهای عربی و ترکیه، عود همچنان ساز اصلی موند و نوازنده های بزرگی مثل «فریدالاطرش» و «ام کلثوم» باعث شدن این ساز زنده بمونه و پیشرفت کنه. خوشبختانه، تو سال ۱۳۴۰ خورشیدی، با تأسیس هنرستان عالی موسیقی، دوباره یه تلاشی شد برای احیای موسیقی سنتی. تو این دوره، «منصور نریمان» که بهش «پدر عود ایران» می گن، حسابی زحمت کشید و عود رو دوباره به جایگاه اصلیش تو موسیقی ایرانی برگردوند. واقعاً باید مدیون زحمات این اساتید بود.

منصور نریمان، پدر عود ایران، با تلاش های بی وقفه اش باعث شد این ساز اصیل ایرانی دوباره در موسیقی معاصر ما جایگاه ویژه خود را پیدا کند و نوای دلنشینش به گوش نسل های جدید برسد.

۱.۳. دنیای صدای عود: بم، عمیق و پر از حس

صدای عود رو اگه بخوای توصیف کنی، باید بگی بم، عمیق، نرم، دلنشین، گرم، جذاب و قوی. یه جورایی صدای این ساز یه حس خاصی به آدم می ده. تو موسیقی سنتی و کلاسیک ایرانی، عود هم می تونه به صورت تک نواز هنرنمایی کنه و هم به عنوان یه ساز همنواز، بقیه سازها رو همراهی کنه. این بم بودن صدا باعث شده عود به عنوان بم ترین ساز بین سازهای زهی شناخته بشه و برای همین، تو ارکسترهای سنتی و حتی ارکسترهای تلفیقی، نقش مهمی رو ایفا می کنه. شنیدن صدای عود آدم رو به یه فضای خاص و پر از آرامش می بره.

۱.۴. عودهای مختلف تو جاهای مختلف دنیا

جالبه که بدونید عود تو هر منطقه ای شکل و شمایل و کوک خاص خودش رو داره. این یعنی یه عود ایرانی با یه عود عربی یا ترکی فرق هایی داره. بذارید چند تا از معروف ترین هاش رو براتون بگم:

  • عود ایرانی (بربط): این همون عودیه که بیشتر تو ایران می بینیم. معمولاً کاسه اش یه کم کوچیک تره و دسته اش بلندتر از عودهای عربیه. پنج جفت سیم داره (یعنی ۱۰ سیم).
  • عود عربی: این مدل خودش انواع مختلفی داره، مثل عود سوری، مصری و عراقی. معمولاً کاسه اش بزرگ تر از عود ایرانیه و دسته اش کوتاه تر. تعداد سیم هاشون هم می تونه متفاوت باشه. مثلاً عود مصری صدای خیلی گرم و عمیقی داره و ازش به عنوان عاشقانه ترین عود جهان هم یاد می کنن. وقتی کنار عود سوری نواخته می شه، حس می کنی عود سوری لحن سخت تری داره.
  • عود ترکی و یونانی (لوت): این مدل ها هم با عودهای عربی و ایرانی فرق دارن. عودهای ترکی معمولاً ظریف تر و کوچیک تر از عودهای عربی هستن و کوک و نوع صدادهی شون هم متفاوته.

کالبدشناسی عود – نگاهی به اجزا و ساختار ساز

حالا که با کلیات و تاریخچه عود آشنا شدیم، بیاید یه سر بریم تو دل این ساز و ببینیم از چه اجزایی تشکیل شده و هر کدوم چه نقشی دارن. اینطوری هم ساختنش رو بهتر درک می کنیم و هم موقع نواختن می دونیم با چی کار داریم.

۲.۱. ساختار کلی و چوب های ساز عود

همونطور که گفتیم، عود یه ساز گلابی شکله. کاسه اش معمولاً از ترکه های چوبی به هم پیوسته ساخته می شه و صفحه رویی اون، که بهش «صفحه رو» می گن، از چوب کاج ساخته می شه. انتخاب چوب مناسب برای ساخت عود، خیلی مهمه. چوب های مثل گردو، توت، افرا و کاج، هر کدوم ویژگی های صوتی خاص خودشون رو دارن و روی کیفیت صدای نهایی ساز تأثیر مستقیم می ذارن. عودسازهای ماهر، تو انتخاب و آماده سازی چوب حسابی وسواس به خرج می دن، چون می دونن که قلب صدای عود تو دل همین چوبا پنهونه.

۲.۲. جزئیات فنی اجزای عود

عود از اجزای مختلفی تشکیل شده که هر کدوم وظیفه خاصی دارن. بیاید دونه دونه این اجزا رو بررسی کنیم:

  • کاسه طنینی و صفحه رو: کاسه عود همون بخش گلابی شکله که از ترکه های چوبی کنار هم ساخته شده. صفحه رو همون سطح صاف چوبی روی کاسه ست که معمولاً از چوب کاج درست می شه. روی این صفحه، دایره های مشبکی از جنس استخوان (یا چوب) می بینید که هم برای زیبایی هستن و هم برای خروج بهتر صدا. پایین صفحه هم «خرک» قرار می گیره.
  • پل ها: اینا یه سری قطعات چوبی افقی هستن که به قسمت داخلی صفحه رو متصل می شن. وظیفه اصلی شون اینه که هم استحکام صفحه رو زیاد کنن و هم ارتعاشات سیم ها رو بهینه کنن تا صدای بهتری از ساز دربیاد و فرم صفحه حفظ بشه.
  • خرک و سیم گیر: خرک یه قطعه چوبی باریکه که تو قسمت پایین کاسه قرار می گیره. سیم ها از روی خرک رد می شن و به سیم گیر که پایین تره وصل می شن. خرک تو هدایت سیم ها و انتقال لرزش اون ها به صفحه نقش حیاتی داره.
  • دسته: دسته عود، برعکس سازهایی مثل تار، کوتاهه و قطرش حدود ده سانتی متره. مهم ترین ویژگی اش هم اینه که پرده بندی نداره، یعنی «دستان» نداره. نوازنده باید با گوش خودش و تمرین زیاد، جای نت ها رو روی دسته پیدا کنه.
  • سرپنجه (جعبه گوشی ها): این محفظه تو خالی در ابتدای دسته قرار داره و کمی هم به سمت عقب خم شده. گوشی های کوک کننده سیم ها اینجا قرار دارن. معمولاً هر طرف سرپنجه پنج گوشی قرار می گیره.
  • وترها (سیم ها): عود معمولاً ۱۰ تا سیم داره که به صورت جفت جفت کوک می شن. یعنی ۵ جفت سیم. جنس سیم ها می تونه از روده، نایلون یا ابریشم با روکش فلزی باشه. بعضی وقتا هم بم ترین سیم رو تکی می بندن که بهش «سیم واخوان» می گن و بیشتر برای ایجاد طنین و صدای بم تر استفاده می شه.
  • شیطانک: این یه قطعه چوبی باریک و کم ارتفاعه که بین دسته و سرپنجه قرار می گیره. سیم ها از شیارهای کوچیک روی شیطانک رد می شن و وظیفه اش اینه که سیم ها رو تو یه راستا نگه داره.
  • مضراب: مضراب عود، معمولاً از جنس پر پرندگان (مثل پر عقاب یا طاووس) یا پلاستیک ساخته می شه. نوازنده با دست راستش مضراب رو می گیره و به سیم ها ضربه می زنه تا صدا تولید بشه. انتخاب جنس و نوع مضراب تأثیر زیادی تو کیفیت و رنگ صدای ساز داره.

۲.۳. وسعت صدایی و نت نویسی عود

وسعت صوتی عود حدود دو اکتاوه. به خاطر کوتاه بودن دسته، حدود یک اکتاو و نیم از منطقه صوتی وسط، بهترین و باکیفیت ترین صدادهی رو داره. شاید براتون جالب باشه که بدونید نت نویسی برای عود معمولاً تو کلید «فا» انجام می شه، اما برای راحتی کار نوازنده ها و خوندن نت ها، یک اکتاو بالاتر یعنی تو کلید «سل» هم نوشته می شه. این کار باعث می شه هم نوازنده راحت تر نت ها رو ببینه و هم بتونه سریع تر با ساز ارتباط بگیره.

مهارت نواختن ساز عود – گام به گام تا نوازندگی حرفه ای

خب، تا اینجا با ساز و اجزاش آشنا شدیم. حالا نوبت می رسه به شیرین ترین قسمت ماجرا: چطور این ساز رو بنوازیم و ازش صدای دلنشین بیرون بکشیم؟ نواختن عود، مثل هر هنر دیگه ای، نیاز به صبر، تمرین و البته یه راهنمای خوب داره.

۳.۱. شروع کار و آماده شدن برای نواختن

قبل از اینکه مضراب رو دست بگیرید، چند تا نکته اولیه هست که باید حواستون بهشون باشه:

کوک کردن عود: این اولین و مهم ترین قدمه. اگه ساز کوک نباشه، هر چقدر هم خوب بنوازید، صدایی که دوست دارید رو نمی شنوید. برای کوک کردن عود می تونید از تیونرهای الکترونیکی (هم اپلیکیشن موبایل هست، هم دستگاه های سخت افزاری) استفاده کنید. اهمیت کوک دقیق رو دست کم نگیرید، چون گوش شما به شنیدن صدای درست عادت می کنه و همین تو پیشرفتتون خیلی مؤثره.

انتخاب مضراب: برای شروع، بهتره از مضراب های پلاستیکی استفاده کنید که انعطاف پذیرتر و راحت تر هستن. مضراب رو جوری تو دستتون بگیرید که راحت باشید و بتونید به راحتی روی سیم ها حرکتش بدید. با تمرین بیشتر، می تونید جنس و اندازه مضراب مورد علاقه خودتون رو پیدا کنید.

۳.۲. چطور درست بشینیم و عود رو دست بگیریم؟

استایل صحیح نشستن و در دست گرفتن ساز، تو نوازندگی عود خیلی مهمه. اگه درست نشینید، زود خسته می شید و نمی تونید طولانی مدت تمرین کنید. معمولاً نوازنده های عود روی صندلی یا چهارزانو روی زمین می شینن. کاسه ساز رو روی ران پای راستتون (اگه چپ دست هستید، روی ران چپ) قرار بدید. می تونید از یه بند نگهدارنده هم استفاده کنید که ساز رو روی شونه و کمرتون ثابت نگه داره. مهم اینه که بدنتون تو حالت طبیعی و راحت باشه و هیچ فشاری بهش نیاد. ساز رو بخشی از بدن خودتون بدونید و باهاش احساس راحتی کنید.

۳.۳. تکنیک های مهم مضراب زنی و انگشت گذاری

حالا می رسیم به اصل ماجرا: چطوری از این ساز صدا بگیریم؟

مضراب زنی (دست راست): مضراب زنی تو عود یه هنر کامله. باید یاد بگیرید چطور مضراب رو از بالا به پایین، از پایین به بالا بزنید. تکنیک های «ریز» (مضراب های تند و پشت سر هم) و «دراب» (چند مضراب با فاصله کم) از مهم ترین تکنیک های مضراب زنی هستن که نیاز به تمرین زیادی دارن. باید حرکت مچ دستتون نرم و روان باشه و بتونید روی سیم ها کنترل داشته باشید.

انگشت گذاری (دست چپ): چون عود «دستان» نداره، پیدا کردن جای دقیق نت ها رو دسته کار هر کسی نیست. اینجا «گوش» شما حرف اول رو می زنه. باید حسابی روی تقویت گوش موسیقایی تون کار کنید. انگشتان دست چپ رو باید به حالت خمیده روی دسته نگه دارید و با فشار مناسب، سیم ها رو بگیرید تا نت درست تولید بشه. تمرینات اولیه برای هماهنگی بین دو دست و تقویت عضلات انگشت ها خیلی کمک کننده است.

۳.۴. یادگیری ردیف موسیقی ایرانی با عود

اگه می خواهید یه نوازنده عود حرفه ای تو موسیقی ایرانی بشید، باید ردیف موسیقی ایرانی رو یاد بگیرید. ردیف، مجموعه گوشه ها و ملودی هاییه که اساس موسیقی سنتی ما رو تشکیل می ده. برای یادگیری ردیف عود، می تونید از کتاب های معتبر، منابع آنلاین و از همه مهم تر، اساتید باتجربه کمک بگیرید. «استاد منصور نریمان» کتاب ها و ردیف های خیلی خوبی برای عودنوازی تالیف کرده که می تونید ازشون استفاده کنید.

۳.۵. نکاتی برای نوازنده های باتجربه

وقتی تو نواختن عود حسابی راه افتادید، می تونید سراغ تکنیک های پیشرفته تر برید. اجرای فواصل «ریز» و «ربع پرده» که تو موسیقی ایرانی خیلی مهمن، نیاز به مهارت بالایی دارن. تمرینات شنیداری پیشرفته و بداهه نوازی هم باعث می شه خلاقیتتون تو موسیقی بیشتر بشه. همیشه سعی کنید کیفیت صدای سازتون رو بهبود بدید و به داینامیک نوازندگی (شدت و ضعف صدا) توجه کنید. و یادتون نره که «مرغ با یک پا، دو پا می کند»؛ تمرین منظم و پیوسته، تنها راه برای پیشرفت تو هر مهارتیه.

۳.۶. بزرگان و اساتید عود ایران و جهان

تو تاریخ موسیقی، نوازندگان بزرگ زیادی بودن که با نوای عودشون دل ها رو تسخیر کردن. از دوران باستان تا امروز، اسم های بزرگی تو این زمینه وجود داره. مثلاً تو ایران باستان، باربد، بامشاد، نکیسا و رامتین از نوازنده های بنام عود (بربط) بودن. تو دوره معاصر هم که «منصور نریمان» رو داریم که پدر عود ایران لقب گرفته. اساتیدی مثل «حسین بهروزی نیا»، «محمد فیروزی»، «ارسلان کامکار» و «سالار ایوبی» هم نوآوری های زیادی تو نوازندگی عود داشتن. تو جهان عرب هم «فرید الاطرش»، «منیر بشیر» و «ناصر شمه» از معروف ترین نوازنده های عود محسوب می شن. شنیدن آثار این اساتید، هم به تقویت گوش موسیقایی شما کمک می کنه و هم کلی ایده و الهام جدید بهتون می ده.

مهارت ساختن ساز عود – دنیای عودسازی

حالا که حسابی با دنیای نواختن عود آشنا شدیم، بیاید یه سر هم به دنیای کسایی بزنیم که این سازهای خوش صدا رو از دل چوب بیرون می کشن. عودسازی یه هنر و فن خیلی ظریفه که کمتر کسی از پیچیدگی هاش خبر داره.

۴.۱. عودسازی: هنری قدیمی و پرظرافت

ساخت سازهای موسیقی، مخصوصاً سازهای سنتی مثل عود، فقط یه کار فنی نیست؛ یه هنر ریشه داره که تو حفظ میراث فرهنگی ما نقش خیلی مهمی داره. یه عودساز، علاوه بر اینکه باید مهارت های نجاری و ظریف کاری رو بلد باشه، باید با موسیقی و آکوستیک هم آشنا باشه تا بتونه سازی بسازه که هم زیبا باشه و هم صدای دلنشین و باکیفیتی تولید کنه. کیفیت ساخت ساز، مستقیم روی صدای ساز و حتی عمرش تأثیر می ذاره. سازنده های عود، با دقت و وسواس خاصی چوب ها رو انتخاب می کنن و دونه دونه مراحل ساخت رو با عشق و حوصله انجام می دن.

۴.۲. مراحل ساخت عود، قدم به قدم

ساخت عود یه فرآیند چند مرحله ایه که هر قدمش نیاز به دقت و تجربه داره. البته که این یه خلاصه است و جزئیات هر مرحله خیلی بیشتره:

  1. انتخاب و آماده سازی چوب: اولین قدم انتخاب چوب مناسبه. چوب هایی مثل گردو، توت، افرا، و کاج برای قسمت های مختلف عود (کاسه، صفحه رو، دسته) استفاده می شن. چوب ها باید حسابی خشک شده باشن و از کیفیت بالایی برخوردار باشن. بعدش چوب ها رو برش می دن و برای مراحل بعدی آماده می کنن.
  2. قالب گیری و ساخت کاسه: کاسه عود از ترکه های چوبی زیادی ساخته می شه. این ترکه ها رو روی یه قالب خاص خم می کنن و به هم وصل می کنن تا شکل گلابی عود رو به خودش بگیره. این مرحله نیاز به مهارت و ظرافت زیادی داره تا کاسه کاملاً قرینه و محکم بشه.
  3. نصب صفحه رویی و بقیه اجزا: بعد از آماده شدن کاسه، صفحه رویی که معمولاً از چوب کاجه، روی کاسه نصب می شه. پل ها رو هم زیر صفحه رو نصب می کنن تا هم استحکام صفحه بیشتر بشه و هم صدا بهتر منتقل بشه. بعد نوبت به نصب خرک، دسته و سرپنجه می رسه. هر کدوم از این اجزا باید با دقت فوق العاده ای سر جای خودشون قرار بگیرن تا ساز کوک و خوش صدا باشه.
  4. پرداخت نهایی و روغن کاری: تو این مرحله، ساز رو حسابی سمباده می زنن و صاف و صیقلی می کنن. بعدش هم با روغن های مخصوص یا لاک های سنتی، سطح ساز رو پوشش می دن. این کار هم باعث زیبایی ساز می شه و هم از چوب در برابر رطوبت و تغییرات دما محافظت می کنه و عمر ساز رو بالا می بره.

۴.۳. قالب های معروف عودسازی تو ایران

تو ایران، دو تا قالب اصلی برای ساخت عود خیلی رایجه: قالب قنبری و قالب نریمانی. این دو تا قالب، اسمشون رو از اساتید بزرگ عودسازی، یعنی «ابراهیم قنبری مهر» و «منصور نریمان»، گرفتن. تفاوت اصلی بین این دو قالب، تو اندازه و فرم کلی سازه. مثلاً سازهایی که با قالب قنبری ساخته می شن، معمولاً یه کم کوچیک تر و ظریف تر هستن، در حالی که سازهای قالب نریمانی، ابعاد استانداردتری دارن. هر کدوم از این قالب ها هم طرفدارهای خاص خودشون رو دارن.

۴.۴. عودسازان معروف و هنرمند

تو ایران عودسازهای خیلی ماهری داریم که با دست های هنرمندشون، سازهایی با کیفیت جهانی می سازن. «محمد رفیع اشعری قشمی» یکی از معروف ترین و متبحرترین عودسازهای ایرانه که تو صادرات عود به کشورهای دیگه هم نقش مهمی داره. «ابراهیم قنبری مهر» هم با خلاقیت هایی که تو ظاهر و ساختار عود عربی ایجاد کرد (مثل کوچیک کردن کاسه و بلندتر کردن دسته)، نسخه های جدیدی از عود رو معرفی کرد که خیلی هم مورد استقبال نوازنده های بزرگ مثل «استاد حسین بهروزی نیا» قرار گرفت. تو استان هرمزگان و جزیره قشم هم کارگاه های زیادی برای ساخت عود فعال هستن که حسابی تو حفظ این هنر اصیل کمک می کنن.

راهنمای خرید، نگهداری و انتخاب عود مناسب

حالا که هم با تاریخ عود آشنا شدیم، هم با اجزاش و هم با مهارت نواختن و ساختنش، شاید فکر خرید یه عود به سرتون زده باشه. خب، خرید عود هم مثل هر ساز دیگه ای، قلق های خاص خودش رو داره. بیاید ببینیم چی کار باید بکنیم.

۵.۱. چه چیزایی موقع خرید عود مهمه؟

قیمت عود می تونه خیلی متغیر باشه، از چند میلیون تومن بگیر تا ده ها میلیون. این تفاوت قیمت به چند تا عامل مهم بستگی داره:

  • جنس چوب: نوع چوب استفاده شده برای کاسه، صفحه رو و دسته، تأثیر زیادی روی قیمت و کیفیت صدا داره. چوب های خاص و قدیمی تر معمولاً گرون ترن.
  • سازنده: عودهایی که توسط سازنده های معروف و باتجربه ساخته می شن، معمولاً گرون تر هستن؛ چون کیفیت ساختشون تضمین شده اس.
  • دست ساز بودن: عودهای کاملاً دست ساز ارزش بیشتری دارن و معمولاً کیفیت صوتی بهتری هم ارائه می دن.
  • نو یا دست دوم: مثل هر چیز دیگه ای، عود دست دوم ارزون تره، اما باید خیلی دقت کنید که سالم باشه و مشکلی نداشته باشه.

اگه تازه کار هستید یا زیاد آشنایی با ساز ندارید، حتماً قبل از خرید با یه استاد عود یا یه نوازنده باتجربه مشورت کنید. اونا می تونن بهترین راهنمایی رو بهتون بدن و کمک کنن سازی بخرید که هم مناسب سطح شما باشه و هم از نظر قیمت به صرفه باشه. یه ضرب المثل قدیمی می گه: «کار را به کاردان بسپار». اینجا هم مصداق همین حرفه.

۵.۲. بهترین برندها و مدل ها تو بازار ایران

تو بازار ایران، برندها و سازنده های مختلفی هستن که عودهای باکیفیت تولید می کنن. از برندهای شناخته شده می تونیم به «زریاب»، «ملکی»، «عراقی» و «جلال» اشاره کنیم. مثلاً عودهای زریاب، مدل های مختلفی دارن که بعضی هاشون برای مبتدی ها مناسبن (مثل عود زریاب عراقی که با چوب راش ساخته می شه) و بعضی هاشون برای نوازنده های حرفه ای. اگه مبتدی هستید، دنبال یه عود خوش صدا و با قیمت مناسب باشید که بتونید باهاش تمرین کنید. نوازنده های متوسط و حرفه ای هم می تونن روی عودهای با کیفیت تر و گران قیمت تر سرمایه گذاری کنن.

۵.۳. چطور از عودمون مراقبت کنیم تا عمرش بیشتر بشه؟

عود یه ساز ظریفه و برای اینکه سال ها براتون کار کنه و صداش رو حفظ کنه، باید حسابی مراقبش باشید. چند تا نکته مهم برای نگهداری از عود رو یادتون باشه:

  • کنترل دما و رطوبت: چوب ساز به تغییرات دما و رطوبت خیلی حساسه. سعی کنید عود رو تو محیطی با دمای ثابت و رطوبت مناسب نگهداری کنید. نه جای خیلی گرم و خشک (که باعث ترک خوردگی می شه) و نه جای خیلی مرطوب (که باعث باد کردن چوب می شه). استفاده از «هارد کیس» (کیف سخت) برای نگهداری و حمل و نقل عود حسابی کمک کننده است.
  • تمیز کردن منظم ساز و سیم ها: بعد از هر بار نواختن، با یه دستمال نرم و خشک، سیم ها و صفحه ساز رو تمیز کنید تا عرق دست و چربی ها روی ساز نمونن. این کار عمر سیم ها رو بیشتر می کنه و به حفظ ظاهر ساز هم کمک می کنه.
  • حمل و نقل با احتیاط: موقع جابه جایی عود، حتماً از هارد کیس استفاده کنید و مراقب باشید که ضربه ای به ساز وارد نشه. دسته عود خیلی حساسه و باید حسابی مراقبش باشید.

نتیجه گیری

خب، به انتهای این سفر شیرین رسیدیم. دیدیم که مهارت ساختن و نواختن ساز عود، یه هنر عمیق و پر ریشه است که از دل تمدن های باستانی میاد و تا امروز تو قلب موسیقی ما جایگاه ویژه ای داره. عود، این ساز بم و دلنشین، نه فقط یه ابزار موسیقی، بلکه یه بخش مهم از هویت فرهنگی ماست که هر نت و هر زخمه اش، قصه ها و تاریخ رو روایت می کنه.

حفظ این میراث ارزشمند، با یادگیری و اشاعه مهارت های نواختن و ساختن اون امکان پذیره. پس اگه دلتون برای نوای عود تپیده، درنگ نکنید. شروع کنید به یادگیری، چه نواختن باشه و چه حتی آشنایی با هنر عودسازی. باور کنید که هر قدمی تو این مسیر، نه تنها دانش شما رو زیاد می کنه، بلکه به حفظ و زنده موندن این گنجینه بی نظیر موسیقی ایرانی هم کمک می کنه.

نوشته های مشابه