کنایه کارگردان «آپاراتچی» به تبعات استفاده نکردن از تبلیغات ماهواره ای
کارگردان فیلم «آپاراتچی» با اشاره به اینکه نگران مخاطبی است که دیگر در سینما دنبال مضامین انسانی ، معنوی و اجتماعی نیست، نسبت به شرایط تبلیغی فیلم ها انتقاد کرد و گفت: چرا کسانی که به نظام رسانه ای جمهوری اسلامی در حوزه تبلیغات وفادار می مانند باید مظلوم واقع شوند؟
به گزارش لاکو، «آپاراتچی» با بازی تورج الوند نخستین فیلم بلند سینمایی قربانعلی طاهرفر است که سال گذشته در جشنواره فیلم فجر رونمایی شد و سیمرغ بلورین و جایزه ویژه هیات داوران در بخش نگاه نو را گرفت.
این فیلم روایت دلبستگی های یک نقاش ساختمانِ عاشقِ سینما است که در اکران نوروزی روی پرده سینماها رفت و تاکنون با بیش از 71 هزار نفر تماشاگر و فروش چهار میلیارد و 200 میلیون تومان فروش در جایگاه چهارم گیشه با اختلاف قابل توجهی قرار دارد.
قربانعلی طاهرفر در گفت وگویی با لاکو درباره ارزیابی خود از وضعیت اکران فیلمش بیان کرد: در حال حاضر آنالیز فروش فیلم ها متکی به پارامترهایی است که برای اهالی سینما، منتقدین، رسانه ها و کارشناسان واضح و مبرهن هستند اما چون واقعیتی تلخ است، یا از کنار آن ها عبور می شود یا به بهای رونق اقتصادی سینما تمایلی به پرداختن به آن ها وجود ندارد.
او درباره فاصله زیاد فروش با سه فیلم نخست جدول فروش ادامه داد: من فیلم های حاضر در اکران را رقیب «آپاراتچی» نمی دانم و شاید برای رقابت درست تر این باشد که فیلم های هم تراز و از نظر ساختار، محتوا و ایده پردازی مقایسه صورت گیرد.
وی افزود: در حوزه فروش فیلم، سرمایه گذاران و تهیه کنندگان و بعد مدیران پخش نسبت به رمز و رازهای فروش آگاه هستند چون مشخص است که سلیقه مخاطب به سمتی رفته که دوست دارد دو ساعت در سینما بنشیند و بدون فکر کردن به فشارهای اقتصادی و اجتماعی فقط بخندد. در این شرایط محتوا در درجه دوم اهمیت قرار می گیرد.
طاهرفر گفت: من بیش از اینکه بابت فاصله معنادار «آپاراتچی» با فیلم های قبل از خودش در گیشه نگران یا ناراحت باشم، نگران مخاطبی هستم که دیگر در سینما دنبال مضامین انسانی و معنوی و اجتماعی نیست بلکه دنبال لحظه های شاد و مفرح است حتی به بهای از دست دادن برخی مبانی فرهنگی و تربیتی. من در این مدت نظرهای مردم را نسبت به فیلم می خوانم که نسبت به نوع کمدی فیلم «آپاراتچی» انتقاد کرده اند و به آن ها حق می دهم چون به مبانی کمدی سخیف عادت کرده اند و دوست دارند به هر قیمتی بخندند.
وی درباره وضعیت تبلیغات فیلمش و اینکه شاید بازیگران چهره می توانست در جای خود کمک کننده باشد، بیان کرد: شاید اگر از بازیگران شاخص کمدی دعوت می کردیم شرایط بهتری در اکران داشتیم ولی شاهد بوده ایم که خیلی از فیلم های دیگر با بازیگر چهره باز هم در گیشه موفقیتی نداشتند، اما در بحث تبلیغات بعضی فیلم ها مظلوم واقع می شوند که این موضوع هم در بخش تولید است و هم در بخش پس از تولید و شرایط بخصوص برای قشر ابرمظلوم فیلم اولی ها بسیار جدی تر است چون تا مرز ترور شخصیتی هم پیش می روند.
کارگردان «آپاراتچی» اضافه کرد: در بخش تبلیغات با وجود یکسری شاخص ها، اما یک حقیقت تلخ هم وجود دارد؛ اینکه بعضی فیلم ها یکسری مجاری تبلیغاتی دارند و دوست دارند در همان خط باقی بمانند و مثلاً سراغ شبکه های ماهواره ای نمی خواهند بروند. دراین شرایط آیا از کسانی که به پرچم فرهنگی کشور خودشان متعهد هستند، نباید حمایت شود؟ آیا کسانی که به قیمت از دست دادن مخاطبین خود دوست دارند به نظام رسانه ای جمهوری اسلامی وفادار بمانند باید مظلوم واقع شوند؟ اگر الان «آپاراتچی» فاصله معناداری با فیلم های بالاتر از خودش دارد با افتخار در این جایگاه است و من خوشحالم اگر یک قدم در جهت تربیت مخاطب فرهیخته قدم برداشته باشم.
طاهرفر در پایان در پاسخ به اینکه آیا قصد ساخت فیلم جدید دارد ؟گفت: بر اساس بازخوردی که از مخاطب گرفتم بر همین مدار و محور حرکت خواهم کرد؛ یعنی با همان پارامترهایی که گفتم باید سراغ راهکارهایی بروم که مخاطب فرهیخته و فرهنگی و صاحب اندیشه بتواند همراه با خانواده اش به سینما بیاید اما بدون تامل و پژوهش سراغ هیچ مضمونی نمی روم. فعلا با توجه به سیمرغ جشنواره و به لطف خدا و شهدایی که در فیلم «آپاراتچی» بودند پیشنهادهایی گرفتم که در حال بررسی هستم.
پایان خبر لاکو