نشانه های اصلی IQ در نسل جدید/ تعامل گرایی چالش نسل Z است

یک استاد دانشگاه مطرح کرد؛

نشانه‌های اصلی IQ در نسل جدید تعامل‌گرایی چالش نسل Z است

استاد دانشگاه، کنجکاوی بالا، ریسک پذیری شدید و قانون گریزی را سه نشانه اصلی IQ در افراد معرفی کرد و گفت: در نسل جدید IQ به شدت افزایش پیدا کرده، اما EQ آن ها کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری لاکو، سعید عزیزی کارشناس خانواده و صدا و سیما در گردهمایی دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان با اشاره به اهمیت اخلاص در امور و جوانب زندگی انسان اظهار کرد: کسی که امورش بر مبنای اخلاص و توحید شکل گرفته، در نعمت های خدا تامل می کند و حضور او در محل کار و خانواده بر مبنای یاد خداوند و عمل به فرامین او شکل می گیرد.

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: اصولاً ارزش انسان در اخلاص است؛ چراکه تجلی اخلاص در اموری چون تقوای الهی است که خداوند آن را مایه کرامت انسانی دانسته و ارزش انسان را به میزان تقوا محاسبه و ارزیابی می کند.

وی با بیان اینکه دیدگاه الهی و تربیت معنوی را باید وارد خانواده کنیم، ادامه داد: خانواده آرام، رو به رشد و مترقی خانواده ای است که شیوه تربیت، تعامل و تعالی را بر بستر آموزه های دینی و نگاه الهی بنا کرده باشد.

این پژوهشگر و روانشناس اسلامی ادامه داد: اجرای یک سیاست درست و مشخص تربیتی در خانواده، مدرسه و فهم درست از باید و نباید های رفتاری مولفه ای است که می تواند به تحقق اهداف عالی جامعه اسلامی در مسیر تربیت نیروی طراز انقلاب کمک کند و شهدا و ایثارگران ثمره این نگاه و تربیت الهی هستند.

نشانه های اصلی IQ در نسل جدید/ تعامل گرایی چالش نسل Z است

کارشناس خانواده و صدا و سیما با بیان اینکه افراد دو سن دارند، یک سن شناسنامه ای و دیگری سن عقلی یا همان IQ، گفت: سن شناسنامه ای بر ای همه به یک سرعت می گذرد و فرد درگذر آن دخالتی ندارد، اما سن عقلی با توجه به فاکتورهایی مانند ژن، محیط، تغذیه، خانواده و تعلیم و تربیت اجتماعی می تواند بیشتر یا کمتر از سن شناسنامه ای باشد.

این استاد دانشگاه با اشاره به IQ بالای نسل های جدید، عنوان کرد: نخستین تفاوت نسل قدیم با نسل جدید که از آن به عنوان نسل Z یاد می شود، هوش عقلی بالای این نسل بوده، به گونه ای که انگار بچه های دو ساله نسل جدید از نظر درک و فهم برابر با بچه هفت ساله نسل قبل است.

عزیزی با بیان اینکه متولدین دهه های 40 تا 70، هر چیزی را در سن خود تجربه کرده اند، ادامه داد: با توجه به IQ بالای نسل جدید، آن ها همه چیز را زودتر از سن خود تجربه می کنند.

وی، کنجکاوی بالا، ریسک پذیری شدید و قانون گریزی را سه نشانه اصلی IQ در افراد معرفی کرد و توضیح داد: در نسل جدید IQ به شدت افزایش پیدا کرده، اما EQ آن ها کاهش یافته و مهم ترین تفاوت نسل قبل با نسل جدید این است که در نسل قبل EQ بالاتر از IQ بود.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود به چالش های نسل Z پرداخت و بیان کرد: نسل جدید با چالش تحصیلی مواجه بوده و دنبال فراگیری دروس آکادمیک نیست و مهارت گرا شده تا مدرک گرا.

به گفته عزیزی، یکی از چالش های نسل جدید، اعتقادی است، چراکه نسل قبل نقل گرا بود، اما نسل جدید عقل گرا و تجربه محور شده و هر سخنی را به راحتی نمی پذیرد.

وی، تعامل گرایی را از دیگر چالش های نسل Z عنوان و تبیین کرد: دایره لغات نسل جدید با نسل قبل بسیار تفاوت پیدا کرده و به راحتی نمی توان با آن ها وارد گفت وگو شد.