نخستین بزرگراه فتوولتائیک جهان در اتریش ساخته می‌شود

برای شارژ باتری خودرو‌های برقی در حال حرکت؛

نخستین بزرگراه فتوولتائیک جهان در اتریش ساخته می‌شود

اتریش قصد دارد در اقدامی نوآورانه جاده‌های خود را به سایبان‌های فتوولتائیک مجهز کند تا برق مورد نیاز خودرو‌های برقی را در حین حرکت تامین کند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری لاکو به نقل از اکو نیوز، اگرچه استفاده از صفحات خورشیدی برای تولید برق در جهان عادی شده است، اما وقتی صحبت از ورود انرژی خورشیدی به دنیای خودرو می‌شود، معمولا به یاد تولید برق در تونل‌ها و مدیریت استراحت گاه‌های کنار جاده می‌افتیم. 

اکنون پروژه‌ی خاصی در اتریش در حال اجراست که طی آن نخستین بزرگراه فتوولتاییک جهان، مسیر سفر ما را در آینده شکل خواهد داد.

در خط مقدم این پروژه نوآورانه، موسسه فناوری اتریش (AIT) قرار دارد که فتوولتائیک‌ها را با اجرای بی سابقه‌ای در جاده‌ها به سطح جدیدی از کاربرد ارتقا می‌دهد. این ابتکار اتریشی نه تنها نشان دهنده یک پیشرفت قابل توجه در کاربرد انرژی خورشیدی است، بلکه وعده می‌دهد که مزایای آن را به روشی انقلابی به حداکثر برساند.

دانش پژوهان AIT این پروژه را با هدف تبدیل زیرساخت‌های جاده‌ای مرسوم به یک شبکه هوشمند و پایدار هدایت می‌کنند، جایی که جاده‌ها نه تنها برای تردد و حمل و نقل، بلکه به عنوان یک منبع فعال تولید انرژی پاک و تجدیدپذیر به نفع رانندگان خودرو‌های برقی، مورد استفاده قرار می‌گیرند

حمایت مالی از پروژه «PV-SÜD» از یک همکاری چند جانبه از جمله وزارت فدرال آلمان برای اقدام اقلیم، محیط زیست، انرژی، حمل و نقل، نوآوری و فناوری، آژانس توسعه تحقیقات اتریش (FFG)، وزارت حمل و نقل فدرال آلمان و اداره راه فدرال سوئیس حاصل می‌شود. 

در مرحله نخست این پروژه بلند پروازانه، هدف، تحقق یک طرح سقف خورشیدی نوآورانه است که نه تنها انرژی خورشید را مهار، بلکه حفاظت و عملکرد بهینه را نیز تضمین می‌کند. به منظور تضمین حداکثر مقاومت در برابر هرگونه مشکل محیطی که ممکن است در منطقه ایجاد شود، ماژول‌ها و سازه‌ها با دقت بسیار زیادی انتخاب می‌شوند.

از سوی دیگر، برای ایمنی تردد و ترافیک، اولویت، جرای تدابیر و وسایلی است که تضمین کننده سلامت رانندگان و عابران پیاده باشد. این پروژه نه تنها نشان دهنده پیشرفت در تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، بلکه تعهدی به ایمنی و رفاه جامعه است.

برای رقابتی بودن پروژه در هزینه، ضروری است که کارکرد و نگهداری سیستم آسان باشد. این نه تنها شامل مدیریت اولیه، بلکه در نظر گرفتن سهولت تعمیر و نگهداری در طول عمر آن است. این پروژه به دنبال اجرای فناوری‌های کارآمد و شیوه‌های نگهداری است که هزینه‌های عملیاتی را به حداقل و در دسترس بودن انرژی را به حداکثر برساند.

به گفته «مانفرد هایدر» «Manfred Haider»، سرپرست پروژه در مرکز سیستم‌های حمل و نقل AIT، سایبان‌های خورشیدی نه تنها باید برق مورد انتظار را تولید کنند، بلکه ضروری است مشخص شود آیا این استفاده تطبیقی نوآورانه از زیرساخت‌های جاده‌ای به ارزش جاده‌ها می‌افزاید یا خیر.

از سوی دیگر، این رویکرد می‌تواند با محافظت از جاده‌ها در برابر شرایط شدید مانند گرمای بیش از حد و بارندگی و همچنین کاهش صدای تردد خودروها، به افزایش عمر روسازی کمک کرده و در نتیجه مزایای بیشتری را برای جامعه و محیط زیست ارائه دهد.

اولین بزرگراه فتوولتائیک نشان دهنده پیشرفت قابل توجهی در ادغام انرژی خورشیدی در زیرساخت‌های جاده‌ای است. این پروژه که توسط موسسه فناوری اتریش (AIT) رهبری می‌شود، وعده تبدیل جاده‌ها به منابع فعال تولید انرژی پاک و تجدیدپذیر را می‌دهد.