جعفری: در حوزه فرهنگی یک دست صدا ندارد؛ نیازمند شکل گیری جریان هستیم

جعفری: در حوزه فرهنگی یک دست صدا ندارد؛ نیازمند شکل‌گیری جریان هستیم

مدیرعامل مؤسسه امامت و مهدویت با بیان اینکه در حوزه فرهنگی یک دست صدا ندارد تأکید کرد که در حوزه فرهنگی باید کار عمومی و همگانی صورت گیرد و اگر مردم وفاق کردند در نهایت جریان فرهنگی نهادینه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری لاکو نشست تخصصی و توجیهی دبیران و رابطان خبری و اطلاع رسانی برنامه های موضوعی چهارمین جشنواره علمی فرهنگی و هنری امامت و مهدویت از استان های کرمانشاه کردستان ایلام لرستان و همدان با حضور سیدجواد جعفری مدیرعامل مؤسسه امامت و مهدویت عزیز جاهد مدیر هماهنگی امور استان های مؤسسه امامت و مهدویت افشین غنی زاده سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه مسعود باغفلکی معاون هماهنگی و برنامه ریزی فریبرز یوسفوند معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه و بیژن اروجی معاون مدیریت توسعه و منابع انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه با موضوع زیارت جامعه کبیره به میزبانی دانشگاه آزاد کرمانشاه برگزار شد.

مدیرعامل مؤسسه امامت و مهدویت در این نشست با بیان اینکه مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه خیلی عالمانه زمان برگزاری آن را با ولادت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم تطبیق داده اند اظهار کرد: تلاش ما باید به گسترش فرهنگ امامت و مهدویت منجر و این گفتمان در متن زندگی فردی خانوادگی و اجتماعی جاری شود.

جعفری با طرح این سؤال که فرهنگ امامت و مهدویت چیست؟ توضیح داد: دو ویژگی در این زمینه به نظرم می رسد که نسبت به سایر ویژگی ها از برجستگی بیشتری برخوردار است نخست اینکه این فرهنگ یعنی انجام عمل صحیح و دوم اگر حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف در جمع ما بود چه چیزی را پیگیری می کرد که مشخص است ایشان دنبال عدالت ریشه کنی ظلم دفاع از مظلوم و بلند کردن پرچم توحید بود بنابراین امروز عمل صحیح ما یعنی حرکت در مسیر اهداف امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف.

وی عنوان کرد: ویژگی دوم فرهنگ امامت و مهدویت امیدآفرینی است و امروز دشمنان اسلام دنبال سیاه نمایی کشور ما انقلاب اسلامی و عملکرد جمهوری اسلامی هستند اما کاری که امروز مبتنی بر فرهنگ اسلامی و مهدویت باید انجام شود ایجاد امید با کار و تلاش است؛ نه اینکه دست روی دست بگذاریم و زانوی غم بغل بگیریم و منتظر روزی باشیم که منجی عالم بشریت ظهور کند و ظلم را ریشه کن کند بلکه باید آماده باشیم و این یعنی کار و تلاش و فعالیت در هر حوزه ای.

پرداختن به موضوعات فرهنگی اولویت مهم در دانشگاه آزاد است

مدیرعامل مؤسسه امامت و مهدویت دانشگاه آزاد یادآور شد: امروز دانشگاه آزاد به عنوان یک دانشگاه اجتماعی و دانشگاه حل مسئله مطرح است و مهم ترین کار ما در کنار تدریس و آموزش مطالب علمی و پژوهشی پرداختن به موضوعات و مسائل فرهنگی است.

جعفری تأکید کرد: برای اینکه این رسالت را به درستی انجام دهیم باید به فرهنگی تکیه کنیم که به ما امید می دهد و تهیج به کار و تلاش در این مسیر می کند این نوع فرهنگ امروز موردنیاز جامعه است و باید به آن چنگ بزنیم و اگر می خواهیم اعمال ما در پیشگاه خداوند پذیرفته شود و رضایت خدا را کسب کنیم باید همه تلاش ما حرکت در مسیر امامت و مهدویت باشد.

وی متذکر شد: امروز مؤسسه علمی فرهنگی و هنری امامت و مهدویت مبتنی بر سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی که روح این سند گسترش و تقویت روح معنویت در دانشگاه بوده فعال شده و این مؤسسه شکل گرفت تا با مشارکت واحد های دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر استقرار و گسترش ارزش های دینی حرکت کند که لازمه آن همکاری همگانی است.

جعفری: در حوزه فرهنگی یک دست صدا ندارد؛ نیازمند شکل گیری جریان هستیم

مدیرعامل مؤسسه امامت و مهدویت تشریح کرد: در حوزه فرهنگی باید کار عمومی و همگانی صورت گیرد و اگر عموم مردم به این موضوع اهمیت دادند و وفاق کردند در نهایت جریان فرهنگی نهادینه خواهد شد البته یک دست صدا ندارد و نباید به صورت صرف فقط معاونت فرهنگی در دانشگاه ها متولی این موضوع باشند بلکه باید همه حوزه های مختلف از اداری مالی مدیریتی آموزشی پژوهشی و سما در این مسیر همکاری کنند تا جریان فرهنگی استمرار یابد؛ در آن صورت نهادینه می شود و ارزش های مدنظر پیاده خواهد شد.

جعفری کرد: هرکدام از واحد های دانشگاهی در مؤسسه مهدویت سهم و نقشی ایفا می کنند مقام معظم رهبری به امر هنر زبان و ظرفیت هنر تاکید دارند و می فرمایند: «اگر می خواهید مفاهیم شما در جامعه ماندگار شود باید به سمت هنر بروید» بر این اساس مؤسسه امامت و مهدویت به این سمت رفته تا با زبان هنر کار کند و هر ۳۱ واحد دانشگاه آزاد اسلامی مأموریت یافته اند تا هرکدام به گونه ای با زبان هنر در چهارمین جشنواره امامت و مهدویت انجام وظیفه کنند.

وی عنوان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه با پیشینه ای اصیل و کهن موضوع شعر نبوی با نام معراج را انتخاب کرده و لازم است از تمام ظرفیت های استان کرمانشاه به خصوص دانشجویان و استادان در این جشنواره استفاده شود البته این استان در گذشته و در جشنواره های قبلی خوش درخشیده امیدوارم در این جشنواره نیز مانند همیشه سرآمد باشد.

نقش رسانه در اطلاع رسانی و آگاه سازی عمومی

مدیرعامل مؤسسه امامت و مهدویت به نقش رسانه در اطلاع رسانی و آگاه سازی عمومی اشاره کرد و گفت: هر برنامه ای که رسانه پشت آن باشد گسترش پیدا می کند اما اگر رسانه نقش خود را ایفا نکرد برنامه در همان محیط خود محدود شده و تمام خواهد شد بنابراین لازم است رابطان خبری در هر دانشگاه فعال و پویا باشند تا این جشنواره در میان عموم به خوبی معرفی شود و با جامعه ارتباط برقرار کند و مخاطبان خود را گسترش دهد تا تلاش های صورت گرفته هدر نرود.

جعفری مطرح کرد: دکتر طهرانچی در جشنواره امامت و مهدویت بر سه نکته تأکید کرده نخست ظرفیت مخاطبان که باید با تلاش جمعی نسبت به سال گذشته سه برابر شود و از ۵۳ هزار نفر به ۱۵۰ هزار نفر برسد دوم متصدیان کار فقط حوزه کارمندی نباشد بلکه استادان و دانشجویان هم پای کار باشند و سوم بخشی از جشنواره را به زیارت جامعه کبیره اختصاص دهیم.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه هم اظهار کرد: برگزاری جشنواره امامت و مهدویت که از تدابیر دکتر طهرانچی است اقدام ارزشمندی است که در چند سال اخیر در دانشگاه آزاد اسلامی صورت می گیرد و خروجی بسیار خوبی نیز داشته و تمام ارکان دانشگاه را به عنوان رسالت فرهنگی و اسلامی با موضوع امامت و مهدویت مرتبط کرده است.

افشین غنی زاده تبیین کرد: با توجه به ظرفیت های دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه این جشنواره با موضوع معراج و شعر به زبان کردی و فارسی لازم است به زبان عربی هم با توجه به حضور دانشجویان بین الملل در دانشگاه آزاد کرمانشاه مدنظر باشد تا از رونق بیشتری برخوردار شود.

جعفری: در حوزه فرهنگی یک دست صدا ندارد؛ نیازمند شکل گیری جریان هستیم

مدیر امور استان های مؤسسه امامت و مهدویت هم اظهار کرد: تاکنون سه دوره جشنواره امامت و مهدویت با مشارکت و همکاری جمعی ما برگزار شده و لازم بود برای رفع نقاط ضعف احتمالی و تقویت نقاط قوت جلسه ای رودررو برگزار کنیم تا هماهنگی های لازم صورت گیرد.

عزیز جاهد توضیح داد: اردیبهشت ماه جلسات منطقه ای با حضور معاونان فرهنگی دانشجویی و مسئولان دبیرخانه ها در تهران و جلسه راهبران سایت برگزار شد و این حضور به دو منظور صورت گرفت نخست مرور شرح وظایف و انتظارات از استادان و دوم ارائه گزارش اقدامات انجام شده توسط دبیران تخصصی و رابطان خبری.