تاکید نمایندگان بر اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان

در جریان بررسی گزارش کمیسیون عمران در مورد ارزیابی نتایج اجرا و آسیب شناسی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان نمایندگان بر لزوم اصلاح این قانون تاکید کردند.
به گزارش لاکو محمدرضا احمدی سنگر نماینده رشت در جلسه علنی امروز؛ سه شنبه ۱۹ فروردین با اشاره به کمیسیون عمران در مورد ارزیابی نتایج اجرا و آسیب شناسی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان گفت: بیش از نیم میلیون مهندس ساختمان دلسوز و متخصص در کشور فعالیت می کنند و این فعالیت ها بیش از ۳۰ سال است که ادامه دارد. امروز در مجلس مسئولین و متولیان امر در حال بررسی نقاط ضعف و قوت قوانین مربوط به نظام مهندسی ساختمان هستند تا مشکلات موجود را شناسایی و برطرف کنند.
احمدی: نظارت کافی بر سبک معماری و ساخت ساختمان ها وجود ندارد
وی افزود: یکی از ضعف های بزرگ در نظام مهندسی ساختمان عدم نظارت کافی بر سبک معماری و ساخت ساختمان هاست. با توجه به هزینه هایی که از متقاضیان دریافت می شود این سؤال مطرح می شود که آیا واقعاً نظارتی بر حسن اجرای ساختمان ها وجود دارد یا خیر. متأسفانه به دلایل مختلف برخی از مهندسان ممکن است تنها به امضای برگه ها بسنده کنند و از انجام بازدیدهای میدانی خودداری کنند.
این نماینده مجلس اضافه کرد: نیاز است علاوه بر تقدیر از مهندسین دلسوز و با تجربه نظارت دقیق تری بر کیفیت و سبک ساختمان ها انجام شود. اگرچه ممکن است درصد کمی از خطاها وجود داشته باشد اما باید راهکارهایی برای کاهش این خطاها ارائه شود. همچنین استفاده از ظرفیت شرکت های مشابه و پیمانکاران متخصص در ارائه خدمات مهندسی باید مورد توجه قرار گیرد.
وی تمرکززدایی در نظام مهندسی ساختمان را ضروری خواند و گفت: به عنوان مثال نظارت بر دریافت حق الزحمه مهندسان باید به دقت پیگیری شود زیرا گاهاً این حق الزحمه ها رسوب کرده و پرداخت نمی شوند. بررسی های بیشتری در این زمینه لازم است تا شفافیت و کارایی نظام مهندسی ساختمان افزایش یابد.
عزیزی: نظارت ها بیشتر نمایشی است
حمیدرضا عزیزی نماینده اردل و فارسان نیز گفت: ۳۰ سال پیش قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان طراحی و به اجرا درآمد اما به اهداف اصلی خود در تأمین امنیت روانی و فیزیکی و برآورده کردن خواسته های مصرف کنندگان در ابعاد ساختمانی و فرهنگی نرسیده است لذا باید بر اساس خواسته های مردم و با توجه به پیشرفت های فنی در حوزه ساخت و ساز و پیچیده تر شدن روابط مهندسان ذی صلاح با مالکان قانون اصلاح شود.
وی با اشاره اهمیت نحوه اجرای قوانین و آیین نامه ها گفت: برخی آیین نامه ها خلاف قانون است به عنوان مثال افزایش مهلت هیئت مدیره به بیش از سه سال مغایر با قانون بوده و این موضوع باید اصلاح شود. همچنین نقش نظارت نمایندگان مجلس و کمیته تطبیق باید روشن تر شود تا از دخالت ها و تغییرات غیرمجاز در اجرای قانون جلوگیری شود.
عزیزی افزود: تمایز مشخصی بین وظایف حاکمیتی دولت و مسئولیت های سازمان و نقش نظارتی آن وجود ندارد. همچنین سازمان نظام مهندسی در قانون هم مجری هم ناظر و هم ذینفع است که این امر موجب تعارض منافع و سوءاستفاده می شود.
وی بیان کرد: نکته دیگر این است که نظارت ها معمولا فقط در ابتدای صدور پروانه های ساختمان و در انتهای کار برای پایان کار انجام می شوند در حالی که نظارت مستمر وجود ندارد. کاردانان فنی انجمن صنفی کارگران استادان نیز جایگاه مؤثری در قانون ندارند و متأسفانه برای شهرستان ها در ساختار قانون هیچ جایگاهی قائل نشده اند به همین دلیل ما هیئت مدیره شهرستانی نداریم و مراکز رفاهی اداری و ورزشی تنها در مراکز استان ها ساخته می شوند. این موارد از جمله ایراداتی هستند که نیاز به اصلاح دارند. به نظر می رسد که نظارت ها بیشتر جنبه نمایشی دارند.
ادامه دارد…