رعایت نکردن مقررات در حمل بارهای ترافیکی چقدر جریمه دارد؟

رعایت نکردن مقررات در حمل بارهای ترافیکی چقدر جریمه دارد؟

عدم رعایت مقررات در حمل بارهای ترافیکی تخلفی است که ۶۰۰ هزار تومان جریمه در پی دارد.

به گزارش لاکو  بر اساس ابلاغ محمد مخبر سرپرست وقت ریاست جمهوری مبالغ جریمه های راهنمایی و رانندگی که از سال ۹۶ تاکنون تغییر نکرده بود از اواخر تیرماه امسال افزایش یافت.

در میان کدهای جریمه «عدم رعایت مقررات حمل بارهای ترافیکی» نیز جزو تخلفات مرتبط با وسایل نقلیه عمومی مسافر و حمل بار است که در سراسر کشور ۶۰۰ هزار تومان جریمه برای آن در نظر گرفته شده است.

بار ترافیکی چیست؟

بار ترافیکی به طور کلی باری است که وزن طول عرض و یا ارتفاع آن از حد مجاز تعیین شده بیشتر باشد. این حد مجاز وابسته به نوع خودرو است. به عنوان مثال درصورتی که بار موردنظر ۱۴ متر طول داشته باشد و قصد داشته باشیم آن را با تریلی کفی حمل کنیم باتوجه به اینکه حداکثر طول تریلی کفی ۱۳.۶ متر است ۴۰ سانتیمتر بیرون زدگی باعث می شود این بار در دسته بارهای ترافیکی قرار بگیرد. درهرصورت اگر بار از ابعادی که خودرو در جایگاه حمل بار دارد تجاوز کند برای حمل آن باید مجوز حمل بار ترافیکی دریافت شود.

در کل حد مجاز برای عرض بار ۲.۶ متر برای ارتفاع ۴.۵ متر و وزن بار ۴۰ تن است. همچنین در مورد طول برای کامیون دو محور ۱۰ متر کامیون با یدک ۱۲ متر تریلی ۴ محور ۱۶.۵ حد مجاز است که تجاوز از این میزان به معنی قرار گرفتن بار در دسته بار ترافیکی است.

بار ترافیکی از نظر ابعاد و وزن به دو دسته تقسیم می شود. محموله های ترافیکی ابعادی شامل محموله ترافیکی با طول بیش از حد مجاز شامل لوله های طویل جرثقیل تیرآهن ها و است و محموله ترافیکی با عرض بیش از حد مجاز نیز شامل ماشین های کشاورزی ماشین های یخچال دار و … است. همچنین محموله ترافیکی با ارتفاع بیش از حد مجاز هم شامل حمل بیل های مکانیکی بالابرها و … است.

محموله ترافیکی وزنی هم عمدتا شامل سنگ های بزرگ کانتینرهای حجیم و … است.

قوانین و مقررات مربوط به حمل بارهای ترافیکی به شرکت های حمل و نقلی ابلاغ شده و بسته به نوع بار علاوه بر مجوز گاهی لازم است که این بارها توسط خودرویی دیگر نیز اسکورت شود.

برای مشاهده مبلغ جدید دیگر جرائم رانندگی (اینجا) کلیک کنید.

پایان خبر لاکو