شعله های بی رحم در قلب زاگرس

لاکو/کردستان زاگرس، این رشته کوه سرافراز، در سال های اخیر شاهد زخم هایی عمیق از جنس آتش بوده است، گویی طبیعت، خشم خود را از بی توجهی انسان به عرصه های طبیعی، در قالب شعله های بی رحم آتش، بر پیکر این سرزمین کهن نثار می کند.

شعله‌های بی‌رحم در قلب ‌زاگرس‌

کردستان، به عنوان یکی از نگین های زاگرس، از این حریق های ویرانگر بی نصیب نمانده و هرساله شاهد دود و خاکستر شدن هکتارها از جنگل ها و مراتع خود است.

به گزارش لاکو، عامل انسانی، از جمله سهل انگاری و بی احتیاطی گردشگران، روشن کردن آتش در طبیعت، سوزاندن بقایای کشاورزی، از مهمترین علل آتش سوزی به شمار می رود، همچنین خشکسالی، کمبود بارش و افزایش دما، شرایط را برای وقوع آتش سوزی مساعدتر می کند.

ضعف در مدیریت و حفاظت، کمبود نیروی یگان حفاظت منابع طبیعی، تجهیزات اطفا حریق نامناسب و عدم برنامه ریزی صحیح برای مقابله با آتش سوزی هم ار دیگر علل افزایش آتش سوزی ها در منطقه زاگرس است.

از طرفی صعب العبور بودن برخی از مناطق، عملیات اطفا حریق را به دلیل عدم دسترسی آسان، بسیار دشوار و زمان بر کرده است و چالش هایی هم چون، کمبود نیروی انسانی و تجهیزات و عدم آگاهی عمومی چالش های اصلی آتش سوزی جنگل های محسوب می شوند.

آتش سوزی در جنگل ها و مراتع کردستان؛ 267 فقره حریق و 3372 هکتار طعمه حریق

بهزاد شریفی، در گفت وگو با لاکو، اظهار کرد: طی سال گذشته، متاسفانه شاهد وقوع 267 فقره آتش سوزی در سطح جنگل ها و مراتع استان بوده ایم که این آتش سوزی ها سه هزار و 372 هکتار از اراضی طبیعی را در برگرفته است.

وی افزود: از این تعداد آتش سوزی، 179 فقره آتش سوزی به میزان دو هزار و 152 هکتار در سطح جنگل های طبیعی، دست کاشت و اراضی جنگلی و 88 فقره آتش سوزی به میزان هزار و 220 هکتار هم در سطح مراتع رخ داده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان، با اشاره به اهمیت نیروی انسانی متخصص و تجهیزات روز برای مقابله با آتش سوزی های احتمالی در سطح جنگل ها و مراتع استان بیان کرد:100 نیروی عملیاتی جهت امر اطفاء حریق، تجهیزات انفرادی از قبیل لباس و کفش مناسب، عینک، ماسک و عینک، قمقمه، آتش کوب، شن کش، کوله پشتی و دمنده از جمله مهمترین نیازهای منابع طبیعی در این عرصه محسوب می شود.

شریفی با اشاره به کمبود نیروی انسانی و تجهیزات اطفاء حریق در استان، بیان کرد: مهار آتش سوزی در عرصه های طبیعی به خصوص در مناطق صعب العبور، نیازمند تجهیزات و نیروی انسانی آموزش دیده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان در ادامه به خطرات آتش سوزی در جنگل ها و مراتع اشاره کرد و گفت: مستعد کردن عرصه های طبیعی برای وقوع و گسترش حریق، مختل و کند کردن عملیات اطفاء حریق، آسیب های جدی تاجی و تنه ای به درختان در هنگام وقوع حریق با توجه به پوشش گیاهی بالا، گسترش سریع آتش سوزی در لحظه وقوع از جمله اثرات منفی آتش سوزی ها در منابع طبیعی است.

شریفی، از مردم استان خواست تا در حفظ و حراست از منابع طبیعی، به خصوص در فصل گرم سال، نهایت دقت را داشته باشند و از روشن کردن آتش در طبیعت خودداری کنند.

او از زحمات و تلاش های نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی، نیروهای امدادی و همه کسانی که در مهار آتش سوزی ها مشارکت داشتند، قدردانی کرد و گفت: افزایش آگاهی عمومی با برگزاری دوره های آموزشی برای جوامع محلی و گردشگران، توزیع بروشورهای اطلاع رسانی و استفاده از رسانه ها برای افزایش آگاهی عمومی از خطرات آتش سوزی، تقویت یگان حفاظت منابع طبیعی، تجهیز یگان حفاظت به نیروی انسانی آموزش دیده، تجهیزات اطفاء حریق مدرن و خودروهای مناسب برای اطفاء حریق در مناطق صعب العبور از مهم ترین راهکارهای کاهش اـش سوزی در مراتع است.

وی، مدیریت صحیح و برنامه ریزی را از اصول مهم جلوگیری از آتش سوزی در جنگل ها و مراتع ذکر کرد و افزود: تهیه و اجرای طرح های جامع مدیریت بحران آتش سوزی، استفاده از سیستم های پایش و هشدار زودهنگام و توسعه همکاری های بین بخشی این مهم را تحقق می بخشد.

شریفی همچنین، جلب مشارکت مردم را امری بسیار مهم برای کاهش آتش سوزی ها ذکر و خاطرنشان کرد: مشارکت دادن جوامع محلی در حفاظت از جنگل ها و مراتع، ایجاد انگیزه در آنها برای حفظ این منابع طبیعی و تشویق آنها به گزارش موارد آتش سوزی می تواند در این راستا تاثیرگذار باشد.

ضرورت رعایت نکات ایمنی توسط گردشگران و کشاورزان

شعله های بی رحم در قلب زاگرس

پیمان فتاحی، مسیول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان نیز در گفت و گو با لاکو اظهار کرد: در صورت وقوع حریق، خسارات سنگین و جبران ناپذیری به این منابع ارزشمند و خداداد ملی وارد می شود، به همین خاطر برای پیشگیری از وقوع این پدیده مخرب در جنگل ها و مراتع این خطه سرسبز، همکاری و مساعدت آحاد مردم حایز اهمیت و امری بسیار مهم و ضروری است.

وی عنوان کرد: با افزایش دما و خشکی هوا، احتمال وقوع آتش سوزی در محیط های طبیعی افزایش یافته و رعایت کردن برخی نکات از جمله رها نکردن ته سیگار و پرهیز از رهاسازی زباله در طبیعت، به دلیل اینکه برخی اشیا مانند عدسی عمل کرده و موجب آتش سوزی می شود، دارای اهمیت بوده و لازم است همگان بر انجام آن اهتمام ورزند.

مسیول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان تصریح کرد: با توجه به بارش ها و نزولات الهی در سال جاری و افزایش دما و خشکی هوا، احتمال وقوع آتش سوزی در محیط های طبیعی فزونی یافته است.

وی با اشاره به اینکه ضرورت دارد کشاورزان، دامداران، گردشگران و تمام کسانی که در محیط های طبیعی و باز، برای فعالیت یا تفریح حاضر می شوند، نسبت به رعایت نکات ایمنی اقدام کنند، تاکید کرد: باید از رهاسازی زباله ها به ویژه انواع بطری شیشه ای و پلاستیکی، خرده شیشه و اشیا مشابه در داخل طبیعت خودداری شود چراکه این اشیا گاها همانند عدسی ذره بین عمل کرده و موجب اشتعال علوفه خشک و مواد قابل اشتعال کف جنگل ها و مراتع شده و کانون های آتش در مناطق ایجاد می کند.

فتاحی افزود: توصیه می شود که گردشگران به هیچ وجه در داخل طبیعت آتش روشن نکرده و در مواقع ضروری از اجاق سیار استفاده کرده و یا در سطوح بدون پوشش گیاهی اجاق مستقر و اطراف اجاق را با سنگ محصور کنند..

 وی اضافه کرد: پس از اتمام استفاده از آتش، از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کرده و هیچ گاه خاکسترهای اجاق را رها نکنند، بلکه می توان با ریختن آب یا مدفون کردن خاکسترها با خاک از خاموش شدن کامل آتش مطمین شد.

مسیول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان از مردم خواست از پرت کردن ته سیگار یا چوب کبریت استفاده شده در طبیعت و مکان های مستعد آتش سوزی به ویژه در حاشیه راه ها و جاده ها خودداری کرده و بهره برداران روستایی از سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی در مزارع به طور جدی خودداری کنند. همچنین از آتش و مشعل به عنوان منبع روشنایی در مراتع  به ویژه در هنگام راهپیمایی های شبانه استفاده نشود و از بازی کودکان با آتش به ویژه در مناطق با پوشش گیاهی مناسب جلوگیری گردد.

فتاحی توصیه کرد: در صورت بروز آتش سوزی درعرصه های منابع طبیعی (بنا به هر دلیلی)، ضمن تماس با شماره 1504  بلافاصله با رعایت مسایل ایمنی نسبت به خاموش کردن آن اقدام و تا حضور نیروهای کمکی ویژه اطفاء حریق محل را ترک نکنند.

پایان خبر لاکو