چرا تحقیقات نظری مهم هستند؟

چرا تحقیقات نظری مهم هستند؟

گروه پژوهش و دانش خبرگزاری علم و فناوری لاکو، سید مهدی میرزاپور رضایی؛ تحقیقات نظری بخش کلیدی در علم است که به ما کمک می کند مفاهیم و ایده هایی را که همیشه نمی توانیم به چشم ببینیم یا لمس کنیم را بهتر درک کنیم.

تصور کنید کنجکاوید که چرا آسمان آبی است. شما برای این موضوع به فکر فرو می روید و بدون انجام هیچ آزمایشی به یک ایده یا نظریه می رسید. در تحقیقات نظری فرآیند تفکر و توسعه ایده ها در محوریت قرار می گیرد. شما در اینجا در عوض اینکه در دنیای بیرون به دنبال سرنخ بگردید، در دنیای ایده های خود فرو می روید.

تحقیقات نظری اغلب با یک سوال یا مسیله شروع می شود. دانشمندان در مورد آن مسیله عمیقاً فکر می کنند و از دانش خود استفاده می کنند تا به یک نظریه خاص برسند. این نظریه ها را نباید تنها گمانه زنی و حدس تعبیر کرد، این نظریات بر آنچه که دانشمندان قبلاً می دانند، استوارند. پس همچنین نباید آنها را فقط افکار تصادفی قلمداد کرد. تحقیقات نظری بر اساس اصول و دانش علمی موجود ساخته شده اند.

هنگامی که نظریه ای ایجاد می شود مانند یک نقشه، راهنمایِ دانشمندان در آزمایش ها و مشاهداتشان است. به عنوان مثال، اگر شما نظریه ای در مورد چگونگی واکنش یک ماده شیمیایی خاص در شرایط خاص دارید، دانشمندان دیگر می توانند آزمایشاتی را انجام دهند تا ببینند آیا نظریه شما درست است یا خیر. تحقیقات نظری این گونه است با آزمایش های عملی مرتبط می شود. با این حال تحقیقات نظری فقط به معنی ارایه ی نظریه های جدید نیست. این تحقیقات همچنین در مورد بهبود یا تغییر نظریه های موجود است. گاهی اوقات اطلاعات یا اکتشافات جدید نشان می دهد که نظریه ای آنقدرها هم صحیح نیست. در چنین مواردی، دانشمندان باید در نظریه های خود تجدید نظر کنند یا حتی نظریه های جدیدی ارایه دهند. این فرایند یک چرخه مداوم از تفکر، آزمایش و یادگیری است.

* چرا تحقیقات نظری مهم هستند؟

اما چرا تحقیق نظری مهم است؟ به این دلیل که به ما کمک می کند چیزهایی را درک کنیم که فراتر از مشاهده مستقیم هستند. ما به عنوان مثال نمی توانیم اتم ها یا انفجار بزرگ را مستقیماً ببینیم، اما از طریق تحقیقات نظری، دانشمندان مدل ها و نظریه هایی را توسعه داده اند که نحوه عملکرد و شکل ظاهری این پدیده یا موجودیت ها را توضیح دهد.

تحقیقات نظری باعث نوآوری می شود. بسیاری از پیشرفت های فناوری به صورت نظری شروع می شوند. دانشمندان نظریه پردازی می کنند که چگونه فناوری های خاصی ممکن است کار کنند و سپس مهندسان و دیگر دانشمندان روی تحقق این نظریه ها کار می کنند.

علاوه بر این، تحقیقات نظری تفکر انتقادی را افزایش می دهد. این مسیله دانشمندان را به چالش می کشد تا آنچه را که می دانیم زیر سوال ببرند و ناشناخته ها را کشف کنند. تحقیقات نظری در مورد «چه می شود اگر؟» و بررسی پاسخ های ممکن است.

* مراحل تحقیقات نظری در یک نمونه متنی

بیایید عبارت «دانایی بینایی است» را با استفاده از روش تحقیقات نظری تجزیه وتحلیل کنیم.

مرحله 1: مسیله یا سوال را تعریف کنید

عبارت «دانایی بینایی است.» در مورد رابطه بین دانش و مشاهده کردن چه پیامی را به صورت ضمنی دارد؟

مرحله 2: جمع آوری اطلاعات

این عبارت حاکی از آن است که داشتن دانش یا دانا بودن به افراد یا گروه ها این توانایی را می دهد تا بر نتایج تاثیر بگذارند یا به صورت آگاهانه تصمیم گیری کنند.

مرحله 3: یک نظریه را توسعه دهید

نظریه ما می تواند این باشد: «داشتن دانش به افراد یا گروه ها ظرفیت بیشتری برای تاثیرگذاری بر تصمیمات، اقدامات و نتایج می دهد.»

مرحله 4: متن را با استفاده از تیوری تجزیه و تحلیل کنید

وقتی نظریه خود را در مورد «دانش بینایی است» به کار می بریم، به این معنی است که این عبارت اهمیت دانش را در به دست آوردن نفوذ یا کنترل در موقعیت های مختلف برجسته می سازد.

مرحله 5: مفاهیم گسترده تر را کاوش کنید

این نظریه نشان می دهد که در حوزه های مختلف زندگی مانند سیاست، تحصیل یا تجارت، داشتن دانش می تواند بصیرت ایجاد کند و تصمیم گیری موثرتر را امکان پذیر سازد.

مرحله 6: مقایسه با سایر نظریه ها

ما می توانیم نظریه خود را با نظریه های دیگری مقایسه کنیم. این امر ممکن است بر منابع جایگزین بینایی، مانند قدرت تلسکوپ یا دوربین تمرکز کند. نظریه دانش محوری ما چگونه با این دیدگاه ها همسو می شود یا در تضاد است؟

مرحله 7: نظریه را ارزیابی کنید

اعتبار نظریه را با نگاه کردن به مثال های دنیای واقعی که دانش منجر به گستردگی زاویه دید یا بصیرت بیشتر شده است، ارزیابی کنید و مواردی را که دانش به تنهایی منجر به بینش بیشتر نبوده است، قیاس کنید.

مرحله 8: تیوری را اصلاح کنید

در صورت لزوم، تیوری را اصلاح کنید تا نقاطی که به آن خدشه وارد می کند با آن مطابقت پیدا کنند. شاید ما این عبارت را به این صورت بیان کنیم: «دانایی اغلب به بینایی منجر می شود و یک مزیت استراتژیک را فراهم می آورد، اگرچه عوامل دیگر نیز می تواند نقش مهمی در دستیابی به بینایی داشته باشند.»

مرحله 9: تیوری را در یک زمینه گسترده تر به کار ببرید

در نظر بگیرید که چگونه این نظریه در زمینه های دیگر کاربرد دارد. به عنوان مثال شهروندان دانا (آگاه) در یک نظام انتخاباتی می توانند به طرق بهتری بر حکمرانی تاثیر بگذارند. دانایی بیشتر در حوزه علم نیز منجر به پیشرفت های فناوری می شود که می تواند جوامع را شکل دهد.

مرحله 10: یافته ها را به اشتراک بگذارید

خلاصه ای از نتایج تجزیه وتحلیل خود را به اشتراک بگذارید. با دیگران ارتباط برقرار کنید و نشان دهید که چگونه تحقیقات نظری به تشریح «دانش بینایی است» کمک می کند. به تبع آن بینش های عمیق تری در مورد نقش دانش در کسب قدرت و نفوذ آشکار خواهد شد.

ما در مراحل فوق تحلیل دقیق بررسی کرده ایم که چگونه یک ضرب المثل ساده و در عین حال عمیق، به پویایی دانش و آگاهی و سپس قدرت منتهی می شود و سودمندی تحقیقات نظری را در رمزگشایی از یافته های رایج نشان می دهد.

* مراحل تحقیقات نظری در یک نمونه واقعی

تحقیقات نظری یک روش بنیادی در علم محسوب می شود. این روش به توسعه ایده ها و نظریه ها برای توضیح ناشناخته ها، هدایت تحقیقات تجربی و تکامل مداوم درک ما از جهان کمک می کند. تحقیقات نظری به ذهنی کنجکاو و علاقه مند به کاوش دانش نیاز دارد تا راه برای اکتشافاتی هموار کند که نحوه نگرش ما را از جهان را تغییر می دهد.

موضوعی را برای تجزیه وتحلیل انتخاب کنید

بیایید موضوع تاثیر رسانه های اجتماعی بر سلامت روان را انتخاب کنیم. این موضوع به طور گسترده در عصر امروزی مورد توجه است.

متن مورد تجزیه وتحلیل را تعریف کنید

مقاله ای با عنوان «تاثیر استفاده از رسانه های اجتماعی بر افسردگی در نوجوانان: مرور نظام مند و فراتحلیل» نوشته مینا وصال و چنگیز رحیمی را انتخاب کرده ایم که در یک مجله روان شناسی منتشر شده است.

چارچوب نظری را شناسایی کنید

برای تحلیل این متن از نظریه شناخت اجتماعی استفاده می کنیم. این نظریه بر نقش یادگیری مشاهده ای، تقلید و کارآمدی در شکل دادن به رفتار انسان تاکید دارد.

تجزیه وتحلیل ساختاری متن را انجام دهید

متن با مقدمه ای بر رواج شبکه های اجتماعی و تاثیر آن بر جامعه آغاز می شود. سپس به بررسی اثرات بالقوه این شبکه ها بر سلامت روان می پردازد و جنبه های مثبت و منفی آن را مورد بحث قرار می دهد. این مقاله با توصیه هایی به افراد برای حفظ رابطه سالم با رسانه های اجتماعی پایان می یابد.

مفاهیم و مضامین کلیدی را در متن شناسایی کنید

مفاهیم کلیدی در متن شامل استفاده از شبکه های اجتماعی، نتایج سلامت روان، مقایسه، عزت نفس و تعاملات اجتماعی است. مضامین تاثیر شبکه های اجتماعی بر ادراک، روابط و رفاه کلی را در بر می گیرد.

چارچوب نظری را در تحلیل اعمال کنید

با استفاده از نظریه شناختی اجتماعی می توانیم نحوه یادگیری، درک و رفتار افراد را در پاسخ به محرک های شبکه های اجتماعی ارزیابی کنیم. این نظریه به ما کمک می کند تا فرآیندهای شناختی درگیر در قرار گرفتن در معرض شبکه های اجتماعی و تاثیر آن بر پیامدهای سلامت روان را درک کنیم.

متن را از منظر چارچوب نظری ارزیابی کنید

این مقاله نحوه مشاهده و تقلید افراد از رفتارها در شبکه های اجتماعی را مورد بحث قرار می دهد که بر عزت نفس و رفاه آنها تاثیر می گذارد. با در نظر گرفتن تاکید این نظریه بر یادگیری مشاهده ای و کارآمدی می توانیم نحوه عملکرد این مکانیسم ها را در استفاده از شبکه های اجتماعی تفسیر کنیم.

بر اساس تجزیه وتحلیل نتیجه گیری کنید

از دریچه نظریه شناخت اجتماعی می توان نتیجه گرفت که شبکه های اجتماعی از طریق یادگیری مشاهده ای، فرآیندهای مقایسه و باورهای خودکارآمدی بر سلامت روان افراد تاثیر می گذارند. درک این مکانیسم ها می تواند باعث شود برای ترویج استفاده سالم تر از شبکه های اجتماعی و کاهش پیامدهای منفی بالقوه بر سلامت روان دست به اعمالی آگاهانه زد.

در مورد مفاهیم و جهت گیری های تحقیقاتی آینده بحث کنید

تحقیقات آینده می تواند چگونگی تاثیر انواع مختلف پلت فرم های شبکه های اجتماعی بر نتایج سلامت روان و بررسی اثربخشی مداخلات مبتنی بر نظریه شناختی اجتماعی را بررسی کند. درک این پویایی ها برای ارتقای سلامت روان مثبت در یک جامعه دیجیتالی بسیار مهم است.

در نتیجه، تجزیه وتحلیل تاثیر رسانه های اجتماعی بر سلامت روان از دریچه نظریه شناخت اجتماعی، بینش های ارزشمندی را به ما می دهد که از طریق آن متوجه می شویم رسانه های اجتماعی بر افکار، احساسات و رفتار افراد تاثیر می گذارد. این رویکرد می تواند راهبردهایی را برای افزایش رفاه ذهنی و تقویت روابط سالم تر با پلتفرم های رسانه های اجتماعی در پی داشته باشد.

Related Articles